-
Hej! Har en pojke som är 7 år, när han var liten ca 2 år gjorde han ljud som lät som typ sirener. Har dock slutat nu. Är väldigt kräsen med maten, sitter o drar i sin bröstvårta (vet ej om det är att han stimmar typ eller om det är någon slags trygghet).Är väldigt utåt, hyper och hoppar i soffan, ljuger emellanåt, fablerar.Förra helgen var vi iväg och han hade bubbelplast som hans syster ville poppa (enligt henne hade han sagt att hon fick göra det och ha den) men sen har han blivit sur när hon tog den och sprang iväg och bara sprang utan att lyssna. Vi kunde prata en stund efter han lugnat sig och han sa då att han inte sagt till henne att hon fick ta hans bubbelplast att hon hade gjort det även fast han sa nej.Jag vet att hon ibland kan ta saker för att tetas. (Hon är 11 år). Dessa 2 bråkar/tjafsar mycket. Leker bra ibland, sen blir det alltid något gnabb. Men han kan även bråka med min äldsta som fyller 13.. och lyssnar inte vid tillsägelser. Och blir väldigt sur ibland när man säger ifrån och har kallat mig den värsta mamman osv att han ej älskar mig (till att sen bli jätte gullig och säga förlåt).Men till saken så när han går på toa så torkar han inte sig efter nummer 2, spolar oftast inte.Även fast man påminner. Frågar om han tvättat händerna, han säger ja, brukar säg att jag vill lukta och då säger han nej jag har inte och så får man säga åt han o göra det.Får ofta bajs spår i kalsonger, har även bajsat på sig någon enstaka gång. Nu har han tydligen fått sår i rumpan. Vilket vi också varit noga med att förklara för honom att man kan få om man ej torkar sig.I skolan har de sagt att han någon gång på.morgonen inte hittades i kapprummet innan samlingen. (De brukar tvätta händerna innan samling) men de hittade honom i andra klassrummet då stod han och skalade clementin till sin kompis för att kompisen sagt att han ville ha en sån.. Även fått tillsägeleser i matsalen.(Han bor hos sin pappa) och mig varannan helg.( vill tillägga att jag vet inte om han har någon diagnos) men om någon känner igen får ni gärna skriva vad era barn har för diagnos/samt tips om hur man kan göra för att få han att torka sig osv..
-
Svar på tråden 7 åring torkar ej sig efter toabesök, tips tack????
-
Har du och pappan pratat ihop er om lillgrabben? Det är ju steg 1. Ni behöver få utomstående råd om hans beteende. Tror att BUP skulle behöva kopplas in. Utreda om det finns någon bakomliggande diagnos och få hjälp utefter det. Han verkar inte ha ett riktigt normalt beteende. Är ingen idé att tjata på honom och han kan sannolikt inte förklara på frågan om varför han inte torkar sig efter att han bajsat. Kan tänka mig att han tycker inte att han behöver tvätta händerna efter toabesök eftersom han inte vidrört rumpan.
-
Spolbara tvättlappar! Presentationen är viktig här så köp en med en rolig förpackning eller tillverka en snygg låda (låt 7-åringen dekorera).
Samma typ av lösning funkar för handtvätten. Köp den coolaste, roligaste, finaste handtvålen. Det är viktigt att den har en doft som 7-åringen älskar och fokusera på hur gott händerna luktar efter att man har använt tvålen.
Vad gäller hans beteende i övrigt så är det svårt att säga utifrån det du har skrivit. 7-åringar kan vara rätt knepiga när de både är små och stora på samma gång. Är ni oroliga så kan det vara en bra idé att ta upp det med BVC och eventuellt BUP.