Känner igen mig endel. Har en vuxen son som lider av psykisk ohälsa. Hela min tillvaro har styrts av detta sen han började må dåligt vid 13 års ålder. Kämpa på alla fronter samtidigt utan större respons. Han har aldrig varit tillräckligt dålig för att bup ska bry sig och så fort han fyllde 18 blev han ju utskriven.
Lyckades få honom att börja plugga i annan stad. Det hankar sig fram men han klarar allt utom det sociala helt bra och jag märker att han ändå mår bättre nu än när han var hemma utan sysselsättning. Just nu är
det sommarlov, så nu måste jag ta varje dag som den kommer för hans mående går upp och ner från dag till dag. Självklart otroligt tufft för honom att inte ha jämnåriga att umgås med på sommaren.
Att ha ett vuxet barn som mår dåligt och inte ser några möjligheter för sin framtid är så tärande. Jag lider med honom. När han mår dåligt så klarar jag inte av något heller utöver det nödvändigaste.
Alla vänner har försvunnit under de här tio åren, ingen vill vara vän med en som måste ägna hela sin tid åt kamp mot skola etc och utöver det ta hand om sin deprimerade tonåring som bara tänker på självmord.
Jag ångrar grymt att jag skaffade barn. Jag älskar honom självklart, men att stå bredvid och se hans lidande är värre än att lida själv. Man är så maktlös.
Nu har han mått dåligt så länge att jag inte har något hopp om att han någonsin ska kunna få till ett liv som han kan vara tillfreds med. Det är inte heller hans mål när han mår som bäst, han kan inte tänka sig in i en sådan tillvaro. Hans mål är att ha ett liv som han mäktar med och att någon gång lyckas få ett socialt umgänge. Om han lyckas med det kommer jag kunna slappna av?men det är långt dit.