Min mamma kan inte sluta prata om mitt ex. Hur får jag henne att sluta?
Mitt ex, vi kan kalla honom Oskar och jag var ihop i ca 5 år, från att jag var 25 år till att jag var 29. Nu är jag 33. Han var en fin och snäll kille men då jag genomgick ett antal förändringar och utvecklades som person kände att jag relationen inte var fullt så djup som jag önskade. Jag gjorde slut. Inga bråk, inget drama.
Problemet är att min mamma alltid tyckt att denna kille är "perfekt" för mig. På välsigt lösa grunder då vi inte ens bodde i samma stad - hon såg inte alla vardagsproblem som hopade sig m.m. När jag gjorde slut sa hon enligt mig helt sjuka saker som "du kommer aldrig hitta någon som älskar dig som han". När jag sakligt förklarat hur jag resonerat för att få henne att förstå har hon bagatelliserat mina känslor något otroligt.
Varje gång jag dejtat en ny och uttryckt funderingar kring relationen (som man ofta kan göra i det begynnande stadiet) brukar hon nästan alltid skoja "Vore fint och du och Oskar blev ihop igen." När jag blir irriterad säger hon att hon bara "skojade", trots att hon lovat att sluta skoja så. Hon "menar ju väl"Jag blir så jävla förbannad att hon inte kan släppa den där killen och känner att hon inte respekterar mig för fem öre.
Inte helt 100% på vad jag vill med denna tråd. Vill delvis skriva av mig så detta får mig att koka över av ilska. Är det här ett vanligt problem? Finns det nåt sätt jag kan få henne att fatta? Kan jag få henne att förstå eller är det hopplöst? Killen och jag har inte varit ett par på snart 4 år, tycker hennes beteende är rent ut sagt sjukt.