• Anonym (TS)

Socialpedagog på skola - se hit!

Jag är precis färdig socialpedagog och söker främst tjänster som socialpedagog på skolor. Och nu är jag nyfiken på vad ni har för lön? Blivit ombedd att lämna löneanspråk och känner mig osäker. 

• Svar på tråden Socialpedagog på skola - se hit!
  • Anonym (socialt)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-28 19:01:17 följande:
    Socialpedagog på skola - se hit!

Jag är precis färdig socialpedagog och söker främst tjänster som socialpedagog på skolor. Och nu är jag nyfiken på vad ni har för lön? Blivit ombedd att lämna löneanspråk och känner mig osäker. 

Finns det många såna jobb inom skolan? Tänker att de flesta skulle välja att anställa en kurator istället, som har en mer gedigen akademisk utbildning. Eller så väljer man socialpedagog för att kunna hålla lönen nere och kräva samma arbetsinsats.
  • Anonym (TS)
    Anonym (socialt) skrev 2025-06-30 09:31:01 följande:
    Finns det många såna jobb inom skolan? Tänker att de flesta skulle välja att anställa en kurator istället, som har en mer gedigen akademisk utbildning. Eller så väljer man socialpedagog för att kunna hålla lönen nere och kräva samma arbetsinsats.
    Ja det finns många såna jobb, och vi gör inte samma jobb som en skolkurator. 

Sen vet jag ärligt talat inte om den "gedigna akademiska utbildningen" som socionomutbildningen är egentligen gör dem mer lämpliga som kuratorer. De läser längre än en socialpedagog men mycket av det är juridik då de ska kunna jobba med myndighetsutövning. Och juridik gör dem inte bättre lämpade att stötta barn i skolan.

Men oavsett så har många skolor både kurator och socialpedagoger då det är olika tjänster. Och som tur är inser fler och fler skolor att socialpedagoger behövs i skolorna. 

Och nu undrar jag vad andra socialpedagoger, som just jobbar I skolor, tjänar?
  • Anonym (P i O)

Kolla med facket! Jag hade jättehjälp av deras löneststistik när jag var ny på arbetsmarknaden. 

• Anonym (TS)
    Anonym (P i O) skrev 2025-06-30 10:54:08 följande:

Kolla med facket! Jag hade jättehjälp av deras löneststistik när jag var ny på arbetsmarknaden. 

Tänkte det. Men vet också att denna tjänsten är relativt ny på arbetsmarknaden. Eller den har funnits ett tag men varit väldigt sällsynt fram till senaste 1-2 åren. Så finns inte jättemycket att jämföra med. Och alla tjänster ser ganska olika ut.
Svar på tråden Socialpedagog på skola - se hit!