• Anonym (Orolig)

Cellprov

Hej!
    undrar om någon här vet hur det är att genomgå konisering? Har bara fått veta att kolposkopin visade på HSIL. Inte fått veta vilket stadium. De har remitterat till gynmottagning på sjukhus för vidare utredning. Vet man med 100% då att det inte utvecklats till cancer? Eller granskar de ytterligare efter koniseringen?
    min gynekolog sa att det inte bara innebär behandling med konisering utan som en del av utredningen. Jag är så rädd då jag haft blödningar, flytningar, smärta, urinträngningar i över 2 år.

• Svar på tråden Cellprov
  • MelvinVidarsmamma

Jag genomgick en kolskopi efter cellprov för 3,5år sedan. Fick därefter reda på att de hittat höggradiga cellförändringar dvs. HSLI. Gjorde en konisering som sedan visade invasiv cancer i tidigt stadium. Hade inga symtom utan min livmoderhalscancer fångades upp genom screeningen. Så svaret på din fråga är att efter din konisering kommer de analysera biten de tagit bort. Det kan vara cellförändringar eller cancer som påvisas.

Jag hoppas du får goda besked från din konisering.

• Västkusten83

tack för ditt svar. Jag har hittills bara fått lugnande besked som sedan visat sig inte stämma och det har gjort det hela så mycket värre.
    hur gick allt för dig efter det jobbiga beskedet?
    fick du behandling?

• MelvinVidarsmamma
    Västkusten83 skrev 2025-06-29 19:18:10 följande:

tack för ditt svar. Jag har hittills bara fått lugnande besked som sedan visat sig inte stämma och det har gjort det hela så mycket värre.
    hur gick allt för dig efter det jobbiga beskedet?
    fick du behandling?

Jag var precis fyllda 32 år med två små barn under 3,5 år så det var otroligt tufft besked att få. 

Jag har en liknande historia där de gav lugna besked som inte alls stämde, vilket gjorde beskedet jobbigare. Min behandling blev en enkel hysterektomi, vilket innebär att livmoder och äggledare tas bort. Då jag även hade kärlinväxt så togs de två närmaste portvaktskörtlarna bort. Fick efter tre veckor beskedet att all cancer var borta och jag var färdig behandlad. Har sedan dess gått på återbesök var 3:e månad första året, var 6 månad i två år därefter. I nästa vecka ska jag på min 3 årskontroll och om allt är bra på den är det årskontroller till 5 år. 
    Det jobbiga är att vetskapen om att jag aldrig kan bli friskförklarad. Det finns personer som får tillbaka sjukdomen efter den viktiga milstolpen på 5 år men det är väldigt ovanligt. Så min kontaktläkare säger att de inte friskförklarar längre men att jag ska betrakta mig som botad. 

Har du följt screening programmet är chansen för cancer låg men den finns. Det är jag ett levande bevis på. Men chansen för tidig upptäckt är större då!
Svar på tråden Cellprov