• Anonym (Crapz)

Kompromisslös man - abort - kris

Har efter den första tiden i graviditeten bestämt mig att göra abort. varit mycket tjafs och bråk men det som blev droppen är att sambon inte ens detta året som jag är gravid - kunde kompromissa med hur vår sommar ska se ut. (Hans intressen ) 

varje år ska han ha 3 veckor reserverade för sina intressen. Jag har mött honom på mitten och sagt att jag kan delvis vara med, men att vi i år kunde spendera lite färre dagar på att åka på hans event ( som innefattar festande tex) dvs kanske 1 vecka istället för två, då jag kanske vill passa på att göra andra saker ihop den sista sommaren , samt att 2 veckors på det här jippot inte känns lockande i år. 

är detta ett orimligt ? krav ? från mitt håll? 

jag tänker att jag är gravid EN gång och att det här eventet är varje år återkommande. Känner mig otroligt sårad då jag trodde att mina känslor /vad jag vill i allafall skulle spela roll det året jag väntade hans barn?.. 

är det verkligen vanligt att man i en småbarns relation får 3 veckor paxade för att kunna göra precis det man själv vill?

Inser mer och mer hur egoistiskt det låter? jag hade aldrig förväntat mig samma sak tillbaka då jag vill uppleva / göra saker tillsammans som familj, inte uppdelat. Han har dessutom barn sen innan så häften av tiden är jag dessutom nummer tre i prioriteringen om ens det. Hela den här kombon har gjort att jag inte känner mig tillräckligt prioriterad eller värdesatt. Men tufft när man är 36, älskar någon och vill bli mamma , men inser att man kommer bli bitter då vi hade levt hans liv mestadels. 

behöver stöd i mitt val 🙏 

• Svar på tråden Kompromisslös man - abort - kris
  • Anonym (Molly)

Alltså, varför är du ens tillsammans med honom?

• Otty

Sätt gränser för vad du tolerera av din man. Själv så var jag dålig på att stå upp för mig själv och det blev inte bra. Önskar att jag hade stått upp för mig tidigare. 

• Tow2Mater

De flesta får inte ha småbarnen på förskolan under semester, så bara ur den aspekten kan man inte bara göra precis det man själv vill; ens semester måste involvera barnen (på ens veckor, om inte annan barnpassning skaffas). Ni kommer kanske inte alltid kunna ha hela semestrar samtidigt för era jobb.....

• Anonym (Crapz)

Tror inte det kommer hålla efter aborten då det blir som ett statement. 

men fruktansvärt tufft då jag längtat efter att bli mamma men så visar det sig att det inte är med rätt person. 

• LisaOSt99

Hur gammal är han? Kan förstå att han håller på så om han är 18-19 år. Låter precis som en självisk tonåring som inte har några andra åtaganden att ta hänsyn till.

• Anonym (Crapz)

Över 40 . Har nog vant sig att leva väldigt mycket som han vill de veckor han inte har barn

• LisaOSt99
    Anonym (Crapz) skrev 2025-06-29 11:03:35 följande:

Över 40 . Har nog vant sig att leva väldigt mycket som han vill de veckor han inte har barn

Åh.. Så han har redan barn? Och beter sig så här? Och är dessutom 40 år? Låt mig gissa: det är du som tar det största ansvaret för HANS barn när dom är hos honom?

Över min döda kropp att jag hade skaffat barn med en sån man, oavsett hur desperat jag själv är.
  • Anonym (Crapz)

Han är en jättefin pappa och skulle säkert bli det till vårat barn. Men tyvärr inte lika bra partner då en grundläggande värdering för mig är att man får anpassa sig/ avstå vissa saker om det påverkar ens familj/partners känslor för mycket. Känner inte att mina känslor tas på allvar och det här har framträtt tydligt under graviditetsveckorna tyvärr. Jag är viktig och han bryr sig - så länge det inte går ut över hans intressen / hans behov för mycket - för då pallar han inte ?. 

• Anonym (Ugglan)
    Anonym (Crapz) skrev 2025-06-29 11:25:54 följande:

Han är en jättefin pappa och skulle säkert bli det till vårat barn. Men tyvärr inte lika bra partner då en grundläggande värdering för mig är att man får anpassa sig/ avstå vissa saker om det påverkar ens familj/partners känslor för mycket. Känner inte att mina känslor tas på allvar och det här har framträtt tydligt under graviditetsveckorna tyvärr. Jag är viktig och han bryr sig - så länge det inte går ut över hans intressen / hans behov för mycket - för då pallar han inte ?. 

Ok, jättefin pappa så länge det är utifrån hans intresse.  Vad säger hans barns mamma? Känner hon igen sig i dina känslor.  Det låter som att din man är egocentrisk och endast tänker på sig själv och hans intressen. Jag skulle nog inte skaffa barn med denna personen utifrån det du berättar. 

Jag skulle vara vara rädd att det slutar med att jag som vuxen ensam får ta ansvar för barnen medans "mannen" leker med det han tycker är roligt för stunden. 
Svar på tråden Kompromisslös man - abort - kris