Anonym (Gravid) skrev 2025-06-29 20:45:35 följande:
Att räkna graviditetslängd baserat på mensens sista dag blir fel, du ska räkna från ÄL för att det ska mest rätt.
26 dagar efter ÄL blir graviditetsvecka 5+0. Vården räknar ju fortfarande efter mensens sista dag men det blir fel om man inte får ÄL dag 14. Få har ju en menscykel som är exakt 28 dagar med ÄL dag 14, men det är så vården räknar.
Har man lite längre cykel har man troligtvis också ÄL senare, och blir befruktad senare. Du kan inte bli befruktad förrän efter ÄL och hade du ÄL lite senare än standard dag 14 så stämmer inte gravidveckorna om du räknar från mensen. Då har du blivit gravid före ÄL vilket är omöjligt :)
Jag har tvärtom, lite kortare menscykel, men får ändå ÄL lite senare, om jag hade räknat min graviditet baserat på senaste mensen skulle jag också vara längre gången än 5+3, men det blir fel då jag vet exakt när jag hade ÄL, så jag räknar från ÄL för det blir mest rätt.
Nej förlåt, jag räknade fel 😆 Dag 21 efter ÄL blir vecka 5+0? Dag 26 stämmer ju som du skriver, det är jag som helt sett fel i min kalender och räknat fel 🙄 Sorry.
Men även om det inte slår om till +3 så verkar många få fullt friska bebisar utan att testet visar +3. Hook- hinner slå till, då blir testen svagare pga för högt hcg.
Håller tummarna för dig 🌸