Olika behov av närhet
Jag är mycket mer kramig och kelen än min fru. Det är alltid jag som tar initiativ till en kram eller kel i tevesoffan. Jag har bett henne några gånger att gå mig till mötes, och då ser hon skuldmedveten ut och förändrar sig - i ungefär två dygn. Sen återgår det.
Hon visar ömhet på sitt sätt. Hon vill alltid hålla handen när vi är ute och går. Hon uppskattar sex en gång i veckan (liksom jag själv). Hon stryker mina skjortor. Jag tränar mig på att uppfatta svaga signaler.
Nu hade hon varit borta i en vecka, och då vet jag att jag blir extra behövande när hon kommer hem. Jag dummade mig och gav henne en pik, skuldvibbar för att hon inte kom och satte sig hos mig. Då gjorde hon det, men såg sur ut.
Efteråt har hon tagit upp det, att hon inte trivs med att göra saker för bara min skull, när hon egentligen inte vill. Hon tog upp det med ett allvar som jag sällan ser hos henne.
Nu är jag orolig att jag ska ha skadat känslan mellan oss (efter 20 år), att hon inte ska tycka lika mycket om mig. Jag vill inte föra in något negativt som skam, tjat, underkännande mellan oss. Samtidigt så saknar jag ibland väldigt mycket att få mer närhet och känna initiativ från henne.
Hur tänker du? (Och snällla, snälla, undvik nedlåtande kommentarer.)