• NeMeAr

Barn med glasögon!

Hej!
    var på Ögonkliniken med Neo igår, han har klagat en del på huvudvärk, tex när han ser på tv, pusslar, läser böcker och sånt.
    han hade inget fel på synen och jätte bra ögon men han är översynt, han spänner musklerna så i ögonen vad jag förstog det som så det är därför han får ont i huvudet.

så efter vi var där blev det att fara till optikern och prova ut ett par glasögon.

man får ju 500 kr i bidrag från landstinget för glasen. men det är ändå 1100 kr vi får betala själva, känns så där kul

Nu till min fråga...
    Neo är nu 2 år och 9 månader, väldigt aktiv kille, hur har ni fått glasögonen att hålla?
    jag beställde med något extra hållbart glas. men jag tänker på dagis i kuddrummet och sånt.

hur får man dem att sitta bra på?
    ska hämta dem nästa torsdag så det blir intressant och ser om han vill ha på sig dem och så...

• Svar på tråden Barn med glasögon!
  • pingus

Är det inte så på barnglasögon att bågen...eller den delen som sitter vid örat är lite längre och tillböjd så att den nästan går ett varv runt örat?

Måste han ha glasögonen hela tiden...?Tänkte ifall han ska leka i kuddis så kan ju personalen ta hand om dom så länge.

Jobbar själv på förskola där jag mött små barn med glasögon.Det har gått jättebra. Men de kan ju lätt ta av glasögonen och sen inte komma på vart de lagt dem.

• NeMeAr

Jag vet inte riktigt hur de kommer att göra med bågen... för det var inget sånt på dem nu som nästan går runt örat.. ska ju hämta dem på torsdag så vi får se hur det blir då..

Han ska helst ha på sig dem hela tiden, men han måste ju få ta av sig dem när han är i kuddis.. tycker jag.. där måste ju vara värra om han har dem på sig där innan .. kan ju få en kudde i ansiktet och skada sig på dem eller då.. jag vet inte.. har ingen erfarenhet av småbarm med glasögon... inte så små som Neo iaf.. den närmast i ålder har varit över 4 så det är lite skillnad på vad de förstår..

jag antar att vi kommer få åka till optikern och fixa dem några ggr i början.. haha..

tur att det var utan självrisk första året...

• pingus

Om de inte redan fixat det så fråga om det inte finns nån bra lösning på hur man kan göra för att han inte ska tappa dem så lätt.

Kommer säkert gå jättebra...

• NeMeAr

ska jag göra... är ju några dagar kvar tills vi ska hämta dem än så länge...

får börja förbereda honom väl.. haha

• Cornette

Jag har glasögon med extrahärdat plast i glasen, gissar att det är vad ni beställt. jag har mina i stallet varje dag, jag har ramlar av, blivit knockad av hästar och allt möjligt. Inte en repa på två år! Så det behöver du nog inte vara orolig för. När ni hämtar ut glasögonen kommer er optiker att hjälpa till att tillpassa dem. Det går att böja till de flesta bågar så de sitter ordentligt men påpeka gärna att han ska ha dem under lek på dagis. Sen vet jag ju inte vilken optikerbutik du valt men på Synsam är det ju fri bytesrätt om de inte funkar.
    Lycka till! *glasögonorm sen 5års ålder*

• NeMeAr

hej hej...!
    låter som om glasen kommer hålla.. det var något extra härdat glas som sagt så det blir nog bra..

vi sak ju hämta dem på torsdag så det blir att försöka få dem att sitta bra...men de är ju proffs så det ska väl funka..
    Jo det är på synsam så det är ju bra att man har bytes rätt och första året var det ingen självrisk om det händer något heller så det var ju toppen..

• scsm

Hej! Jag har en tjej med glasögon, hon var lite äldre när hon fick dem men det har funkat ok. Det jobbigaste är att veta var dom är..... alltid borta. Nu har vi två par, det fungerar bra. På synsam, där vi köpt våra glasögon är det inga problem om dom går sönder, det är alltid gatis att lag dem, hur trasig dom än är. Men som sagt du får inte tappa bort dem. lycka till

Svar på tråden Barn med glasögon!