• Oroligdottir

Kommer soc göra en utredning?

Hej,

Nu är det så att min mamma har precis flyttat till en annan kommun och ansökt om socialbistånd, de bokade ett hembesök, men nu är hon orolig över att soc kommer göra en anmälan. De gick igenom allt, alla rum, skåp och byråer, de hittade ett brev från tullen som står i mitt namn, men i mammas adress. Jag beställde nåt till mamma och tänkte att hon kan få den direkt till henne istället för att jag ska hämta ut paketet och lämna den då jag har fullt upp på jobbet och har inte tid att åka fram och tillbaka. Hon fotade räkningen och skickade den till mig, men la tillbaka den i byrån och glömde bort den, en av soc tanterna frågade om den och min mamma blev ju nervös, men lyckades förklara situationen, de frågade vart jag bodde och hon gav de min adress. Efter det så åkte de iväg, men nu är hon orolig över att hon kommer åka på en anmälan.

om soc planerare att göra spontana besök är det ju inga problem för jag bor ju inte hos henne, men frågan är om de kommer göra en utredning, hur kommer den gå till? 

Det var jättedumt att jag inte skrev hennes namn när jag beställde varan? jag gjorde det snabbt på jobbet och tänkte inte så långt. 

Nån som har varit med om liknande? Vad kommer hända framöver?

• Svar på tråden Kommer soc göra en utredning?
  • Anonym (hm)

Ställer mig väldigt frågande till att de gick igenom skåp och byråer??? 

• Anonym (Fia)

Vad för slags utredning menar du? Har du minderåriga syskon som bor med henne?

• Anonym (hm)
    Anonym (Fia) skrev 2025-07-01 21:03:17 följande:

Vad för slags utredning menar du? Har du minderåriga syskon som bor med henne?

tror TS syftar på om soc tänker att TS bor med sin mamma och därför ska bidra till hyran etc
  • Anonym (Fia)
    Anonym (hm) skrev 2025-07-01 21:11:14 följande:
    tror TS syftar på om soc tänker att TS bor med sin mamma och därför ska bidra till hyran etc
    Tack! Så kan det nog vara.

Det verkar otroligt att en enda räkning skulle ställa till med några bekymmer. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Fia) skrev 2025-07-01 21:18:57 följande:
    Tack! Så kan det nog vara.

Det verkar otroligt att en enda räkning skulle ställa till med några bekymmer. 
    Tja mer troligt än att de skulle gått igenom skåp iaf :P
  • Anonym (A)

Låter ju troligt att de gick genom lådor och skåp. 

Eller inte. Men det vet ju inte TS, hon vill ju bara sprida skit. 

• Oroligdottir
    Anonym (hm) skrev 2025-07-01 18:48:08 följande:

Ställer mig väldigt frågande till att de gick igenom skåp och byråer??? 

Vad jag har förstått så planerar Soc hembesök för att säkerställa att man bor på den adress man har angivit samt att det info man skrivit på blanketterna stämmer, typ om man bor ensam eller har barn osv?Tror det har blivit  rutin på sånt när det gäller nyansökningar, vet att det snackats om strängare rutiner samt lagar för att undvika bidragsfusk. Hos mamma vart de stränga iallafall, den ena damen kollade liksom i badrumsskåpet och frågade varför hon hade en elektrisk tandborste och en vanlig i badrumsskåpet, morsan fick då visa att hon har två olika tandkrämer, en för rengöring och en till för vitare tänder som hon föredrar att borsta med den vanliga tandborsten, allt detta skrevs ned av den andra soc tanten Obestämd vet inte riktigt vad de gör med informationen senare.. 
  • Anonym (hm)
    Oroligdottir skrev 2025-07-01 23:03:54 följande:
    Vad jag har förstått så planerar Soc hembesök för att säkerställa att man bor på den adress man har angivit samt att det info man skrivit på blanketterna stämmer, typ om man bor ensam eller har barn osv?Tror det har blivit  rutin på sånt när det gäller nyansökningar, vet att det snackats om strängare rutiner samt lagar för att undvika bidragsfusk. Hos mamma vart de stränga iallafall, den ena damen kollade liksom i badrumsskåpet och frågade varför hon hade en elektrisk tandborste och en vanlig i badrumsskåpet, morsan fick då visa att hon har två olika tandkrämer, en för rengöring och en till för vitare tänder som hon föredrar att borsta med den vanliga tandborsten, allt detta skrevs ned av den andra soc tanten Obestämd vet inte riktigt vad de gör med informationen senare.. 
    Inte ett dugg troligt faktiskt utan väldigt mycket fiktion.
  • Anonym (L)

Jag jobbar på soc. Om man misstänker bidragsfusk i samband med nyansökningar kan man göra hembesök. Hör verkligen inte till det vanliga. Åtminstone inte i den kommun jag jobbar i.

• Anonym (A)

Soc kan inte leta igenom lådor och skåp, då behövs en husrannsakan. 

TS vill antagligen sprida desinformation. 

• Anonym (Om)

Om de gjorde det, så gjorde de förstås det med hennes tillåtelse.  vilket hon ju förstås gav då hon vill medverka till utredningen och få rätt till försörjningsstöd.

Anonym (A) skrev 2025-07-02 06:20:58 följande:

• Anonym (A)
    Anonym (Om) skrev 2025-07-02 14:05:30 följande:

Om de gjorde det, så gjorde de förstås det med hennes tillåtelse.  vilket hon ju förstås gav då hon vill medverka till utredningen och få rätt till försörjningsstöd.

Nej, de frågar inte om det är ok att leta igenom hela lägenheten.  
  • Oroligdottir
    Anonym (L) skrev 2025-07-02 00:11:40 följande:

Jag jobbar på soc. Om man misstänker bidragsfusk i samband med nyansökningar kan man göra hembesök. Hör verkligen inte till det vanliga. Åtminstone inte i den kommun jag jobbar i.

Ok konstigt, men vad är chansen att soc kommer att göra en utredning i detta fall? köper de förklaringen att jag bara beställde nåt till min mamma och det råkade stå mitt namn istället för hennes namn? Vad brukar de göra i såna fall? 
  • Anonym (A)
    Oroligdottir skrev 2025-07-02 15:56:48 följande:
    Ok konstigt, men vad är chansen att soc kommer att göra en utredning i detta fall? köper de förklaringen att jag bara beställde nåt till min mamma och det råkade stå mitt namn istället för hennes namn? Vad brukar de göra i såna fall? 
    Utredning av vad? Du har väl ett eget kontrakt och är skriven på en annan adress? 
  • Anonym (hm)
    Anonym (L) skrev 2025-07-02 00:11:40 följande:

Hembesök kan vara rimligt, att gå igenom lådor och skåp är inte tillåtet. Vilken låda som är troslådan och vilken som eventuellt kan ha en räkning i sig gör en stor genomsökning mer än orimlig...
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2025-07-02 06:20:58 följande:

Anonym (A) skrev 2025-07-02 14:10:14 följande:
    Nej, de frågar inte om det är ok att leta igenom hela lägenheten.  
    Det är något du säger ja till i samband med ansökningen och godkännandet av hembesök. Behövs ingen husrannsakan för det. 
Svar på tråden Kommer soc göra en utredning?