• Anonym (L.A)

AFA arbetsskada

skulle vilja veta om någon fått ersättning för bestående men från AFA för en fotledsfraktur. Hur många % fick du och hur lång var handläggningen? 

Tacksam för svar

• Svar på tråden AFA arbetsskada
  • Anonym (Anna)

De brukar basera sina ersättningar på tabellerna som Svensk Försäkring tar fram. Gå in på deras webbplats eller googla Medicinska Tabellverk så finns det ett för sjukdomar och ett för skador.
    Utifrån det brukar man sen kunna hitta mer info på försäkringsbolaget (i detta fall AFA) egen webbplats. 
    Jag fick en fotledsfraktur för ca tre år sedan men har inga bestående men så min grad är ju noll. Vad har läkaren sagt om din förmåga?

• Anonym (L.A)

Gud vad jag blir avundsjuk att du lyckats får en fotledsfraktur utan några bestående men. Jag har slitit sönder alla ligament i foten, när frakturen hände lyckades de reponera den utan skruvar men den enda uppföljningen jag haft med ortopeden är att bestämma huruvida vi skulle operera fast ledband eller ej. Jag kan inte längre köra manuell växlad bil, jag kan inte gå på ojämnt underlag utan krycka, har värk och stelhet i foten varje dag så att jag behöver ta tabletter 3-4 ggr i veckan. Att vara fotbollstränare för barn är helt uteslutet. Mitt liv har med andra ord påverkats avsevärt utifrån vad som hänt.

• Anonym (G)

Jag väntar på besked men för mig är det ett skadat öga/synbortfall det gäller. Har väntat i 2 månader än så länge. Finns en tabell jag hittat man kan titta på men blir inte riktigt klok på vad det kan landa i då jag har massa olika skador i ögat men antar det som ger främst ersättning är att jag är helt blind på vissa delar. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (L.A) skrev 2025-07-02 18:53:07 följande:

Gud vad jag blir avundsjuk att du lyckats får en fotledsfraktur utan några bestående men. Jag har slitit sönder alla ligament i foten, när frakturen hände lyckades de reponera den utan skruvar men den enda uppföljningen jag haft med ortopeden är att bestämma huruvida vi skulle operera fast ledband eller ej. Jag kan inte längre köra manuell växlad bil, jag kan inte gå på ojämnt underlag utan krycka, har värk och stelhet i foten varje dag så att jag behöver ta tabletter 3-4 ggr i veckan. Att vara fotbollstränare för barn är helt uteslutet. Mitt liv har med andra ord påverkats avsevärt utifrån vad som hänt.

Det förstår jag verkligen, och JA jag hade tur!
    Det trodde jag aldrig när det hände. 
    Jag har viss minskad rörlighet, om jag går ner på huk tex så kommer jag inte lika djupt på den sidan. Men det är knappt värt att tala om då jag vet hur man kan drabbas.

Man får nog tänka också att just AFA lär se det hela utifrån arbetsgivarens perspektiv litegrann. Hur påverkar invaliditetsgraden och dina bestående men dina arbetsuppgifter. Det perspektivet har ju inte försäkringsbolaget där jag antar att du har din vanliga sjuk-och olycksfallsförsäkring.
  • Anonym (L.A)

@anonym (G)
    har du fått svar ännu?

• Anonym (G)
    Anonym (L.A) skrev 2025-07-22 12:20:45 följande:

@anonym (G)
    har du fått svar ännu?

Nej, ringde för någon vecka sen och då sa min handläggare jag kan räkna med besked i augusti pha semester.
    Har du fått svar?
  • Anonym (L.A)

Nej, inte hört något alls. Den som väntar..

• Anonym (G)
    Anonym (L.A) skrev 2025-07-22 14:07:55 följande:

Nej, inte hört något alls. Den som väntar..

Jag har snart väntar i 3 månader. 
  • Anonym (L.A)

Har du fått svar Anonym (G)?

• Anonym (G)
    Anonym (L.A) skrev 2025-08-11 11:14:14 följande:

Har du fått svar Anonym (G)?

Neeeej inte klokt. Har du? 
  • Anonym (L.A)

Det är ju helt galet att du inte fått svar ännu!
    Nej, jag pratade med handläggaren som sa att svar kommer i mitten på augusti.

• Anonym (G)
    Anonym (L.A) skrev 2025-08-11 12:04:45 följande:

Det är ju helt galet att du inte fått svar ännu!
    Nej, jag pratade med handläggaren som sa att svar kommer i mitten på augusti.

Hur länge har du väntat? Min handläggare sa också jag borde få svar i augusti.

Mitt ärende är ganska stort. 20+ läkarbesök och 3 operationer, kanske mycket att gå igenom.

Svar på tråden AFA arbetsskada