• Anonym (Sk)

Börjat försöka

Hej

Jag och min man har börjat försöka få barn. Vi prickade in ägglossning och hade samlag då. 
    Hur stor är chansen att bli gravid på de första försöken?
    Någon här som blivit gravid på första när ni prickat in ägglossning?

Det är alltså första gången vi kör utan skydd

• Svar på tråden Börjat försöka
  • cutepenguin

Det är 25% chans att bli gravid varje månad. 

Jag blev gravid första gången vi körde utan skydd men det slutade i ett MA (upptäcktes i vecka 10 men embryot hade dött i vecka 5). Sen fick jag två menscykler till innan jag blev gravid med våra enäggstvillingar som nu är 1 år. 

• Anonym (Elin79)

Jag har två barn och båda har blivit till på första försöket.
    Har inte hållit på med teststickor och så utan bara försökt att känna av när det kan vara dags och legat lite oftare just då.
    Kan ju dock inte säga om vi har "haft tur" två gånger eller om vi faktiskt är väldigt kompatibla. Det är det som är det knepiga i det här ämnet.

• Anonym (Rodney)

Med första barnet blev vi gravida på första försöket. Andra gången tog det nästan fem år.

• Anonym (Sk)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-07-02 08:06:34 följande:

Jag har två barn och båda har blivit till på första försöket.
    Har inte hållit på med teststickor och så utan bara försökt att känna av när det kan vara dags och legat lite oftare just då.
    Kan ju dock inte säga om vi har "haft tur" två gånger eller om vi faktiskt är väldigt kompatibla. Det är det som är det knepiga i det här ämnet.

Vi har legat 2-3 gånger per dag under mina dagar under och runt ägglossningen.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-02 12:16:09 följande:
    Vi har legat 2-3 gånger per dag under mina dagar under och runt ägglossningen.
    Oj!
    Det kanske är i överkant, det finns det ingen anledning till då spermier kan överleva flera dygn inuti kvinnan. Men vill man så
  • Anonym (H)

Beroende på så är chansen 20-25 % per cykel. Det kan vara lägre om man tex är äldre. Majoriteten blir gravida inom ett år. Såg att ni legat flera gånger per dag inom de fertila dagarna. Det kan funka men det kan också beroende på era förutsättningar vara för lite tid mellan för att nya spermier ska bli klara ☺️ Ni har minst lika goda chanser med en gång per dag. T.o.m. varannan - var tredje dag kan vara fördelaktigt för en del. 

Lycka till 🤞

• Anonym (Sk)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-07-02 15:50:01 följande:
    Oj!
    Det kanske är i överkant, det finns det ingen anledning till då spermier kan överleva flera dygn inuti kvinnan. Men vill man så
    Vad menar du?
  • Anonym (Sk)
    Anonym (H) skrev 2025-07-02 16:00:42 följande:

Beroende på så är chansen 20-25 % per cykel. Det kan vara lägre om man tex är äldre. Majoriteten blir gravida inom ett år. Såg att ni legat flera gånger per dag inom de fertila dagarna. Det kan funka men det kan också beroende på era förutsättningar vara för lite tid mellan för att nya spermier ska bli klara ☺️ Ni har minst lika goda chanser med en gång per dag. T.o.m. varannan - var tredje dag kan vara fördelaktigt för en del. 

Lycka till 🤞

Biologiska klockan är väl individuell. Vissa har lättare att bli gravida än andra oavsett ålder.
  • Anonym (H)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-03 01:11:13 följande:
    Biologiska klockan är väl individuell. Vissa har lättare att bli gravida än andra oavsett ålder.

Det är klart det är så ☺️ Men våra ägg är med oss sen vi födds så de är lika gamla som vi är och åldras de med. Redan från början har vi ägg av bra kvalitet och de av sämre/med avvikelser, med åldern ökar andelen ägg som är sämre. Men det gör inte att man inte kan bli gravid snabbt upp i åldern, allt beror på vilket ägg och spermie som mötts och att livmoderns slemhinna är mottaglig för ett ägg att fästa. Man kan också trots att man inte egentligen har några svårigheter höra till de som det tar längre tid innan man blir gravid. 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-03 01:01:47 följande:
    Vad menar du?
    Alltså om man VILL ha sex så ofta så får man förstås det.
    Men det är inte säkert att det ökar era chanser till en graviditet.

Spermier kan leva länge inuti kvinnan. Säg att ni har sex 3 dagar före ägglossning. Då kan de finnas ett gäng spermier kvar som tar emot det ägget när det släpper sen.
    1 dag före ägglossning har ni sex igen, då "fyller ni på" så att ytterligare några spermier finns redo när ägget lossnar nästa dag.

Det går säkert att söka fram forskning på spermiekvalitet relaterat till så täta utlösningar, om det är bra eller dåligt för kvaliteten på spermier.
  • Anonym (Sk)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-07-03 08:06:55 följande:
    Alltså om man VILL ha sex så ofta så får man förstås det.
    Men det är inte säkert att det ökar era chanser till en graviditet.

Spermier kan leva länge inuti kvinnan. Säg att ni har sex 3 dagar före ägglossning. Då kan de finnas ett gäng spermier kvar som tar emot det ägget när det släpper sen.
    1 dag före ägglossning har ni sex igen, då "fyller ni på" så att ytterligare några spermier finns redo när ägget lossnar nästa dag.

Det går säkert att söka fram forskning på spermiekvalitet relaterat till så täta utlösningar, om det är bra eller dåligt för kvaliteten på spermier.
    Menar du att man inte blir gravid om man har sex varje dag runt ägglossningen?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-03 12:36:33 följande:
    Menar du att man inte blir gravid om man har sex varje dag runt ägglossningen?

Nej, det var inte det han/hon skrev. Men många utlösningar tätt KAN påverka kvalitén. 

Du skrev att ni hade sex 2-3 gånger per dag runt ägglossning och det är verkligen i överkant. En gång per dag räcker fint och även en gång varannan dag funkar också. 

• Anonym (Sk)

Om jag har vita flytningar, betyder det att jag inte är gravid?

• Anonym (H)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-04 12:44:52 följande:

Om jag har vita flytningar, betyder det att jag inte är gravid?

Det vet man aldrig. Finns inget hur flytningar ska se ut eller inte se ut när man är gravid. Det kan vara väldigt olika, det är mycket hormoner som ändras både när man blir gravid som när mensen är påväg.
  • Anonym (Sk)
    Anonym (H) skrev 2025-07-04 13:01:34 följande:
    Det vet man aldrig. Finns inget hur flytningar ska se ut eller inte se ut när man är gravid. Det kan vara väldigt olika, det är mycket hormoner som ändras både när man blir gravid som när mensen är påväg.
    Så vit flytning betyder inte att jag inte kan vara gravid?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Sk) skrev 2025-07-04 13:27:49 följande:
    Så vit flytning betyder inte att jag inte kan vara gravid?

Ingen kommer kunna svara på om du är gravid eller inte. Många graviditetssymtom liknar dom vid PMS. Alla flytningar är möjliga både om du är gravid eller inte gravid, det är så individuellt. 

Vänta till tidigast 10-11 dagar efter din ägglossning och ta ett test (helst digitalt så slipper du fundera). 

• Sofia10

Slutade men p-piller och blev gravid på en gång, fick dock ett MF i vecka 5-6, blev sen gravid igen efter missfallet så fick ingen mens där imellan, är i vecka 39nu

Svar på tråden Börjat försöka