• Dree55

Fick ni ryggbedövning under förlossning?

TW: missfall

Hej 
    jag har haft ett sent missfall förra året på 20 veckor och behövde föda min dotter. 
    Det tog 36 timmar sen värkarna började till förlösningen var slut. jag blev erbjuden lustgas, Ipren och till slut efter mycket mycket gråt fick jag morfin. Jag blev aldrig erbjuden ryggbedövning, och Själva förlösningen tog typ 1.5 timmar. Det var en fruktansvärt upplevelse som har traumatiserat mig och är jätterädd för att föda barn igen. sjuksköterska sa till min sambo att ?kvinnans kropp är förberedd för att tåla smärtan så jag måste vänja mig sakta med det? men det blev aldrig bättre. läste på 1177 att ryggbedövning bruka erbjudas. Fick ni det? 

• Svar på tråden Fick ni ryggbedövning under förlossning?
  • Anonym (Va)

Det låter extremt märkligt. Alla jag har hört om som varit tvungna att föda fram ett dött barn har fått hur mycket smärtlindring som helst just för att det inte finns några risker för barnet. För övrigt har jag nog inte hört talas om någon som inte fått den smärtlindring de bett om om det inte funnits en anledning. Jag bad till exempel om en eda men när de skulle sätta den var jag fullt öppen och krystade på två värkar så det fanns ju inget behov. Men nej av principskäl för att det gör ont att föda barn låter knasigt. Låter som att du behöver aurorasamtal med tanke på din tidigare erfarenhet. Be din barnmorska om det. Stor kram!

• Elin pelin

Precis som nämnts tidigare, de jag känner som fört fram barnet vid missfall har fått all smärtlindring de bett om, och morfin även om de inte bett om det...

Att kroppen är redo, nja. So. Jag förstått det på mina vänner så är inte kroppen förberedd på en förlossning i v 20, bäckenet har inte öppnat sig osv. 

Jag har två vänner som varit i din sits och de ha båda gättt igenom lyckades förlossningar efter detta och de förlossningarna har inte varit hemska. En del av att hantera smärtan ligger ju belöningen av att få en bebis och den blev du snuvad på...

<3

• Anonym (Mija)

Det där tycker jag du ska anmäla, sådär ska det då rakt inte gå till! 

Jag har själv måstat föda ut ett litet barn ungefär halvvägs in i graviditeten pga skador på fostret och jag fick hur mkt smärtlindring jag ville, morfin, tabletter, sprutor, dom erbjöd massor och jag fick en sån himla bra morfinspruta så typ all smärta försvann när vår lilla pojke föddes. Eftersom fostret är dött så spelar det ingen roll hur mkt mediciner man får, vården ska göra vad dom kan för att göra det hela så smärtfritt som det går för den födande kvinnan. Det är ju nog smärtsamt i själen så rent fysiskt ska man få så mycket lindring som behövs. 

Det du varit med om är helt fel och borde aldrig få hända igen. 

Vid en ny graviditet tala om detta så kommer dom veta om din historia och verkligen lyssna till dig och göra nästa förlossning så bra som dom kan. Ryggmärgsbedövning brukar alla få som ber om det bara det inte gått för långt, man kan inte ge bedövningen i vissa skeden av förloppet, men aldrig hört om någon som nekats och särskilt inte när man måste avbryta graviditeten/föda ut ett sjukt/dött barn.

Så ledsen att du varit med om detta. Sköt om dig 💕

• Anonym (Medvind)

Jag håller med alla tidigare svar. Sådär skulle det inte ha gått till. Jag har inte själv, men vet de som har, fått föda fram barn som dött ungefär halvvägs i graviditeten. De har fått all tänkbar smärtlindring. Som någon skrev så är det ju smärtsamt nog att man blir berövad det barn man längtat efter. 

Men, jag är ganska säker på att denna upplevelse inte är representativ för "hur det är att föda barn". Jag födde min son med lustgas och morfin, det räckte och jag upplevde inte förlossningen som speciellt smärtsam. Tror det påverkar mycket huruvida man blir igångsatt eller inte, och att man är fullgången och kroppen hunnit ställa in sig på att föda ut barnet. 

Jag tycker att du borde anmäla händelsen, och hitta en bra kurator att prata om detta med. Lämpligen på en auroramottagning. 

Svar på tråden Fick ni ryggbedövning under förlossning?