• Anonym (Nervös..)

Lågt sittande moderkaka vecka 20..

Var på RUL igår och allt såg fint ut med bebisen men i förbifarten sa bm att jag hade en lågt sittande moderkaka och undrade hur många gånger jag blivit snittad (har aldrig blivit snittad men fött 4 barn vaginalt) och sen fick jag veta att jag ska tillbaka i vecka 30 för att kolla hur moderkakan sitter då.. Just där och då var jag mest glad för att allt var fint med bebisen men nu i efterhand när jag sökt information så ser jag att många fått massa förhållningsregler om att undvika tunga lyft, inte ha sex och annat men jag fick inget sådant.. Bör jag vara orolig? Kollade i min journal om något kommit in från besöket men inget står där heller..

Någon som varit med om liknande eller bara är duktig på ämnet?

• Svar på tråden Lågt sittande moderkaka vecka 20..
  • Anonym (C)

Vi hade samma i vår graviditet. Läste precis samma saker som dig och var också orolig för att de inte sagt något.
    Men det är inte helt ovanligt att ha lågt sittande vid rul. Och hade det varit någon risk för samlag osv så hade de sagt det tydligt. 90% flyttar på sig 🤗 För oss var den ur vägen vid kontrollen v32 och jag kunde föda vaginalt som jag önskade ❤️
    Tunga lyft kan du undvika ändå och sex kan man ju vara åt det lugnare hållet med. Vi fortsatte ha sex som vanligt hela vägen.

• Anonym (Nervös..)

Tack för snabbt svar! Vad skönt att höra :)
    Kanske kan lugna mig lite nu iaf :)

Svar på tråden Lågt sittande moderkaka vecka 20..