• Olivträd400

Hej!

Jag och min sambo är föräldrar till en dotter på snart fem år. Vi har velat mycket fram och tillbaka om vi ska försöka skaffa ett syskon. Jag har ju barnlängtan känner jag när vi träffar andra med små barn och det skulle vara värdefullt att ge henne ett syskon om vi kan, men jag är sjuksköterska och min man säkerhetstekniker vilket kräver att vi båda jobbar ganska långa dagar. Har provat att gå ner i tid men det har endast gått ut över min egen hälsa med missnöje från kollegor. Min nuvarande tjänst kan jag hämta straxt efter kl, 16.00 så barnet skulle få vara på förskolan mellan kl. 7-16.00. Vi har inga föräldrar i samma stad tyvärr. Jag funderar faktiskt om det är ok att låta ett litet barn gå så långa dagar. Det skulle kunna göra att jag inte skaffar ett syskon till. Hur ska man tänka?

• Svar på tråden Hej!
  • Anonym (Lina)

Det är väl klart att det är okej. 

Eller om vi säger som så här. Det är jättevanligt att barn har sådana dagar. Förutom i "rikenansområden". Där verkar många tävla i att ha barnen så lite som möjligt på förskolan är min erfarenhet (har jobbat samt haft vänner i alla möjliga områden). Har du gott om pengar så har man en barnflicka eller övertygar mor- eller farföräldrar att hämta. 

Grejen är ju att även om man har en barnflicka så betyder det ju inte att föräldrarna umgås mer med sitt barn. En kompis med liknande situation som er arbetsmässigt var nästan alltid sist att hämta på sin förskolan kl 17. Hennes barn tyckte det var bästa stunden för det var så få barn kvar. 

Jag hade ofta barn till kl 18 när jag jobbade, likaså var det många som kom tidigt, de första trillade in från 06.30. 

Så,  släpp det dåliga samvetet. Det löser sig! Du är inte gravid ännu och sedan dröjer det ytterligare nåt år innan bebis ska börja på förskolan. Så tills dess kanske ni även bytt jobb, vem vet? 

Go for it! 

• Anonym (M)

Ni har samma rätt som alla andra att gå ner i tid. 

Svar på tråden Hej!