• Anonym (Kompis)

Vill bara träffa en normal människa

I hela mitt liv har jag dragit till mig människor som bara vill prata om sig själva och vara i centrum. Beskriver nu "kompisar". Jag har aldrig varit populär, växte upp i en dysfunktionell familj och det har skapat mig. Jag har alltid tänkt att jag får nöja mig. 
    Med alla har det varit så att de passerat revy och försvunnit när deras intresse slocknat och de fått nya vänner. Jag har stått ensam kvar och efter ett tag har jag fått ett nytt ego på halsen. Personer som älskar att prata om sina problem men aldrig lyssnar på mig. Inte vill följa med på det jag föreslår och inte bryr sig eller förstår när de sårar mig med dumma kommentarer om mitt utseende, klädsel mm

Hur blir man vän med normala människor?
    Jag är nu över 50 och förstår om det kan vara kört men vill hoppas och tro att det kan gå.

• Svar på tråden Vill bara träffa en normal människa
  • Jimmy75

Finns ju en uppenbar risk att dina erfarenheter i kombination med din personlighet gör att de tenderar att söka dig till sammanhang där denna sortens människor finns och att du har ett sätt som attraherar den typen av människor. Kanske värt att gå till en psykolog eller terapeut för att förstå dig själv och dina val bättre. Det tog mig själv oerhört lång tid att upptäcka och förstå att jag hade ett mönster som drog mig till trasiga människor när det gällde partners. Jag förstod inte att det var jag som sökte mig till dom och att det som senare i relationen blev dysfunktionellt och jobbigt också var det som från början attraherade mig.

Jag kan såklart inte säga att du är likadan eller gör på liknande sätt. Men svaret ligger ofta i oss själva. Den gemensamma nämnaren i dessa olika kompisrelationer du beskriver är ju du.... och oddsen att du av ren tillfällighet skulle träffa på samma typ av människor, helt utan egen delaktighet är väldigt osannolika.

• Anonym (Linda)

Självklart kan du träffa normala människor men det kräver att du bryter det mönster du haft hittills.  

Om du tittar tillbaka på tidigare relationer hittar du nog en röd tråd genom dina vänskaper där vissa egenskaper förmodligen sticker ut mer än andra. Och det är det mönster du måste hitta och bryta.

Ta reda på vad en sund relation innebär och ta fasta på dom egenskaper en sån innehåller och leta sen efter såna människor som uppfyller kraven.  

Om du är uppvuxen dysfunktionellt har du inga naturliga relationer att jämföra med så du behöver egentligen uppfinna hjulet på nytt  och lära dig vad en bra vänskap egentligen innebär. 

En vänskap skiljer sig egentligen inte så mycket åt från kärlek . Man dras till olika typer av egenskaper och attraheras av olika skäl.  Sen betyder inte det att det är bra egenskaper man lockas av . Ibland kan man söka fel för att man inte har fått lära sig vad rätt är. Och då tenderar man att söka sig till det man känner igen. Om pappa tex varit en klämkäck man som dricker öl är chansen stor att man väljer en likadan äkta man eller kompis fast det kanske är oerhört dysfunktionellt... 

Svar på tråden Vill bara träffa en normal människa