Mammig/pappig
Hej.
Jag och min partner delade upp våran ledighet med vårat barn så hon var hemma dom första 3 månaderna med vår dotter, jag 6 månader och sedan hon dom 3 sista.
När jag hade min 6 månaders period blev våran dotter väldigt pappig. Min partner tyckte detta var väldigt jobbigt, så vi började jobba på det.
Om hon ville somna med mig så fick min partner vara med på sidan för att vi sedan bytte till att jag var på sidan och tillsist min partner ensam. Även när jag skulle åka fick jag låta våran dotter leka med sin mamma då kunde jag ?smyga? iväg utan att det blev grin osv.
Nu har min partner haft sin 3 månaders period och dottern har blivit väldigt mammig istället. Jag tycker att detta är inget konstigt utan ganska naturligt eftersom barnet knyter ann till den personen den spenderar mest tid med + att sånt här kan svänga med tiden.
Mitt problem är att min partner nästan utnyttjar detta. Om hon ska åka iväg kommer hon och plockar upp dottern, gullar lite och sedan abrupt sträcker över henne. Då sticker min partner iväg, det blir grin och min partner börjar säga ?Men mamma kommer snart, du får försöka att vara med pappa ett litet tag, han får försöka ta hand om dig?. Dom gångarna hon lyckas fara iväg utan att det blir grin så ställer hon säg bakom fönstret och knackar och vinkar. Även då, grin. Ibland när vi har någon av våra föräldrar på besök kan hon ta upp och mysa med dottern just innan hon ska gå på toaletten eller liknande för att sedan räcka över henne till mig. Då börjar dottern grina och hon drar något i stil med ?mamma ska bara vara borta i 1 minut, du får försöka överleva?. Och jag står där som en idiot.
Visst tycker jag det börjar vara lite jobbigt, man börjar tvivla lite på sig själv. Men jag tycker det är värst att dottern ska behöva bli ledsen när hon egentligen inte ska behöva det. Allt detta skulle gå undvika om vi körde samma taktik som när barnet var pappig.
Har påpekat detta åt min partner. Men brukar ofta få ett svar som ?Inte mitt fel att hon gillar mig mer än dig? eller ?Sluta överdriv, du är bara avundsjuk att vi 2 har bättre kontakt?.
Jag får inte min partner att lyssna är det någon som har några tips?