• Anonym (Menar inget illa)

Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut

Jag har jobbat som sotare och kommer in i folks lägenhet med extranyckel. Om folk inte önskar detta, så får dessa mejla i förväg att de vill vara hemma och att vi inte ska öppna med extranyckel.

En kille som stack extra mycket ut, berättade om att han är mer bekväm i att vara hemma när vi kommer.

När vi kom, så var han förberedd med att vara påklädd och hade gjort ordning med allt som var tänkt att det skulle vara, så han får plus i det. Det finns för vana att de vi besöker inte alls förberett något för att underlätta vårt arbete. Men denna kille var otroligt petig och förberedde mycket för oss.

Plockat undan saker och ställt fint i spisen och allt annat för att underlätta för oss.

Men det som var problemet är att kolade väldigt noga vad vi gjorde, framförallt mot mig som var i badrummet och gjorde rent i ventilationen. Han kollade väldigt mycket noga. Som om jag skulle vidröra hans tandborste eller någonting. Han var mycket, mycket försiktig.

Detta fick mig att tänka på om jag kommer hinna träffa en och annan galning och kanske bör sluta jobbet.

Jag har jobbat med detta i halvår och aldrig träffat någon liknade person förut. Faktum är att jag aldrig träffat en enda människa med sådan här beteende och personlighet förut.

Jag menar inget illa. Jag blev bara förvånad. Har ni träffat något liknade förut?

• Svar på tråden Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut
  • Anonym (?)

Vad säger dina kollegor och chef?

• Anonym (M)

Nu verkar ju vara två, så då är det nog ingen fara. Idioter/ knepiga människor finns överallt. Man lär sig hantera dom med tiden. 

• Anonym (S)

Jag tycker också att det är obehagligt att bli betraktad sådär ingående när jag jobbar. Men jobbar man med att fixa saker inne i andra människors hem så får man räkna med att det händer emellanåt. 

Han tyckte nog att det var lika obehagligt att du var inne och grejade i hans lägenhet som du tyckte att det var att han kollade.

• Anonym

Jaha, en man förberedde sig innan ni skulle komma och sedan tittade han vad du gjorde i hans badrum.
    Det är väl inget att bryta ihop för?
    Du arbetar i andras hem, du får vänja dig

• Anonym (.)

Han känner inte dig och vet inte om han kan lita på dig. Han kanske inte vill ha en främling obevakad inne i sitt mest privata. Visst många bryr sig inte alls men du kanske kan ha lite förståelse för de som vill ha koll på vad en främling gör i hans badrum.

För övrigt tycker jag det är mycket dåligt och respektlöst att bara meddela och bestämma att ni ska gå in om de inte aktivt ser till att höra av sig. Samtycke funkar inte så.

• Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-07-04 11:40:57 följande:

Han känner inte dig och vet inte om han kan lita på dig. Han kanske inte vill ha en främling obevakad inne i sitt mest privata. Visst många bryr sig inte alls men du kanske kan ha lite förståelse för de som vill ha koll på vad en främling gör i hans badrum.

För övrigt tycker jag det är mycket dåligt och respektlöst att bara meddela och bestämma att ni ska gå in om de inte aktivt ser till att höra av sig. Samtycke funkar inte så.

Nu kanske du inte har bott så att du behöver ha sotning utfört men detta aviseras i god tid och är tydligt hur du ska förhålla dig. Om du då har en uppvärmning som innebär att du eldar i bostaden så är det lag på att det måste utföras ett visst antal gånger varje år. Frekvensen beror på vilken typ av bränsle du eldar med. Det handlar alltså inte om en helt vanlig tjänst som utförs och kan inte väljas bort. Därför kan man inte styra hur som helst över tiden och de kan inte heller vänta på besked från alla det hade inte funkat. Samtycke kan inhämtas på olika vis. Det viktiga är att det framgår tydligt. Samtycke kan gälla under sådana förutsättningar att du har informerats i förväg om att du per automatik samtycker om du inte aktivt tar kontakt och meddelar invändningar och att du måste göra det inom en stipulerad tid.
  • Anonym (.)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 12:21:46 följande:
    Nu kanske du inte har bott så att du behöver ha sotning utfört men detta aviseras i god tid och är tydligt hur du ska förhålla dig. Om du då har en uppvärmning som innebär att du eldar i bostaden så är det lag på att det måste utföras ett visst antal gånger varje år. Frekvensen beror på vilken typ av bränsle du eldar med. Det handlar alltså inte om en helt vanlig tjänst som utförs och kan inte väljas bort. Därför kan man inte styra hur som helst över tiden och de kan inte heller vänta på besked från alla det hade inte funkat. Samtycke kan inhämtas på olika vis. Det viktiga är att det framgår tydligt. Samtycke kan gälla under sådana förutsättningar att du har informerats i förväg om att du per automatik samtycker om du inte aktivt tar kontakt och meddelar invändningar och att du måste göra det inom en stipulerad tid.
    Det är ju just det jag tycker är respektlöst, att anse att man automatiskt har samtycke om inte personen aktivt gör något för att säga ifrån. Det är ju du som då bestämmer att personen samtycker. Jag kan då hitta på att jag informerar dig om att du samtycker till vad jag vill om du inte ger mig 1000 spänn innan jul.
  • Anonym (E)

Du får ha tråden "åt rätt håll" från början. Sotaren tyckte inget speciellt om dig möjligtvis fundersam över varför du inte verkar haft igång en konversation när du stirrade.

• Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2025-07-04 14:57:27 följande:

Du får ha tråden "åt rätt håll" från början. Sotaren tyckte inget speciellt om dig möjligtvis fundersam över varför du inte verkar haft igång en konversation när du stirrade.

Det missade jag! Jag brukar vara bra på att identifiera TS tvärtomtrådar, men denna gången lyckades han lura mig.
  • Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-07-04 13:56:46 följande:
    Det är ju just det jag tycker är respektlöst, att anse att man automatiskt har samtycke om inte personen aktivt gör något för att säga ifrån. Det är ju du som då bestämmer att personen samtycker. Jag kan då hitta på att jag informerar dig om att du samtycker till vad jag vill om du inte ger mig 1000 spänn innan jul.
    Självklart funkar det inte så. Det måste du ju själv förstå om du inte är väldigt ung eller av annan anledning väldigt oerfaren. Man sotar som sagt inte överallt, men om du är villaägare och värmer upp ditt hus genom någon form av eldning är det lagstadgat krav på att sotning ska ske med viss frekvens. Det är också bestämt vilka som utför det eftersom det är krav på hur jobbet utförs. Som villaägare förväntas du ha koll på lagar och dylikt som faller under ditt ansvarsområde. Jag kan naturligtvis inte som privatperson hitta på att du samtycker till vad som helst och naturligtvis måste man ju också kunna bevisa att man har lämnat ut information om det i rimligt tid i förväg. Nu är det ett tag sedan jag bodde i en fastighet som behövde sotas så jag har hunnit glömma hur lång tid innan man fick brevet, men det var i god tid. I det brevet framgår också vad man behöver göra. Jag har jobbat 9 år inom myndighetsutövning och ett år inom vården och kan ju bara säga att om jag var tvungen att vänta på att personerna jag kontaktar hörde av sig med ett svar hade jag varit chanslös att utföra mitt jobb. Det skulle dessutom i så fall kunna leda till att vissa villaägare smet undan sin skyldighet genom att sätta i system att inte svara på breven, så fick inte sotaren lov att komma dit. 
Svar på tråden Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut