• Anonym (Hus)

Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus

Jag hörde ett radioprogram som handlade om att i dagens nya ekonomiska läge så har inte medelsvensson råd med hus.

Det är inte OK.

Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus
  • Anonym (MIlton)

Beror en del på var man bor, vad man tjänar men mest tror jag på vad man "slösar" sina pengar på. Små kostnader underlättar sparande.

• Postman
    Anonym (MIlton) skrev 2025-07-04 21:47:33 följande:

Beror en del på var man bor, vad man tjänar men mest tror jag på vad man "slösar" sina pengar på. Små kostnader underlättar sparande.

Håller med. Tror många tror att de både kan ha och äta kakan liksom.  
  • Anonym (K)
    Anonym (MIlton) skrev 2025-07-04 21:47:33 följande:

En del på var man bor ja. För hus som startar på 8 miljoner sparar en person med barn lätt ihop till. Eller?
  • Anonym (Hus)
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:03:17 följande:
    En del på var man bor ja. För hus som startar på 8 miljoner sparar en person med barn lätt ihop till. Eller?
    Berätta gärna mer konkret hur du tänker och menar.
  • Maggena
    Nu är det så här att de flesta bor inte i såna områden där ett vanligt hus kostar 8 miljoner. Är mer 3-5. Jag tittar på hus nu på runt en miljon. 
  • Anonym (M)

De flesta hus kostar inte 8 miljoner. 

• Anonym (K)
    Anonym (Hus) skrev 2025-07-04 22:07:25 följande:
    Berätta gärna mer konkret hur du tänker och menar.
    Jag menar att den där gruppen som tror att det räcker att spara för att kunna köpa ett hus för t ex 8 miljoner som husen kostar som start i mitt område har fel. Bor man på en plats där det finns hus för 1 miljon så kan ju ungefär vem som helst spara ihop till kontantinsatsen.

Men för att svara på trådstarten så nej, jag tycker inte att det är något vidare att det är såpass svårt att bo i hus i dag om det inte är på landsbygden om man ska betala det själv utan arv t ex. Hade en diskussion häromdagen om hur tidigare generationer kunnat bo i hus, ha båt eller fritidshus på en lön. Då snackar vi arbetarklass så inga vd- eller finanslöner för ett fåtal.
  • Anonym (Hus)
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:17:49 följande:
    Jag menar att den där gruppen som tror att det räcker att spara för att kunna köpa ett hus för t ex 8 miljoner som husen kostar som start i mitt område har fel. Bor man på en plats där det finns hus för 1 miljon så kan ju ungefär vem som helst spara ihop till kontantinsatsen.

Men för att svara på trådstarten så nej, jag tycker inte att det är något vidare att det är såpass svårt att bo i hus i dag om det inte är på landsbygden om man ska betala det själv utan arv t ex. Hade en diskussion häromdagen om hur tidigare generationer kunnat bo i hus, ha båt eller fritidshus på en lön. Då snackar vi arbetarklass så inga vd- eller finanslöner för ett fåtal.
    Tack, nu förstår jag.

Det är skit att "medelsvensson" inte kan köpa hus i storstäderna idag. Jag har inte fått eller kommer ge något större arv.

Min fundering är hur jag kan stötta mina barn, på annat sätt än ekonomi, så att de kan köpa hus någon i sitt liv.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:17:49 följande:

Är det svårt att flytta till ett område där husen är billigare?

Är väl ingen mänsklig rättighet att bo i ett dyrt område?

Det finns hus i de flesta prisklasser på de flesta orter/städer. Men idag tror folk att alla ska ha rätt att bo dyrt. 
Svar på tråden Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus