• Anonym (Skogen)

Hur mycket egentid behöver ni?

Jag behöver en hel del egentid varje vecka för att kunna tänka, känna, sortera, landar och skapa en väg framåt.

Jag blir lite orolig att mitt behov växer mer och mer samt att jag kommer dra mig undan mer och mer.

Vill inte bli en eremit i skogen.

Det vore intressant att höra vad ni behöver.

• Svar på tråden Hur mycket egentid behöver ni?
  • Anonym (Via)

Det låter som att du är i relationer med folk som inte är bra för dig.. 

Och du låter introvert. Inget är fel med det.

• Anonym (En trött tant)

Man blir ju tröttare i takt med att man åldras. Så för oss, som redan från början är av den känsligare sorten, blir det då naturligt att vi drar oss undan allt mer.

Man måste nog försöka bestämma sig för vissa saker som man håller fast vid, för att inte helt tappa alla sina kontakter. Men det är inte helt lätt när jobbet, som man behöver för att försörja sig, suger all must ur en.

• Syrran79

Jag behöver mycket egentid vilket varit ett problem i mina relationer. Mina partners förstår mig inte. Nu är jag särbo och trivs med det.

• Anonym (Otto)
    Anonym (En trött tant) skrev 2025-07-05 10:30:54 följande:

Man blir ju tröttare i takt med att man åldras. Så för oss, som redan från början är av den känsligare sorten, blir det då naturligt att vi drar oss undan allt mer.

Man måste nog försöka bestämma sig för vissa saker som man håller fast vid, för att inte helt tappa alla sina kontakter. Men det är inte helt lätt när jobbet, som man behöver för att försörja sig, suger all must ur en.

Då kanske det är läge att byta jobb om jobbet dränera dig på energi så att du inte orkar med livet utanför jobbet. 

Livet går inte ut på att jobba ihjäl sig på bekostnad av sina relationer. 
  • Mayjel

Jag behöver den när jag kommit innanför dörren efter en dag ute. Kvällen och natten behöver jag för att varva ner. Något som är omöjligt att göra med en annan person som distraherar och stör.

• Freddie K

Jag behöver mycket egentid. Speciellt efter jobbet. Då är det skönt att komma hem till en tom och tyst lägenhet. .

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ullis)

Det beror på vad man menar med behöver. För att må så bra det går hade jag velat ha ett par timmar om dagen kanske. Men med barn med särskilda behov har jag i princip ingen egentid till vardags utöver den korta resan till och från jobbet. Och det går det också. Men jag är alltid trött. 

• Anonym (En trött tant)
    Anonym (Otto) skrev 2025-07-06 01:39:08 följande:
    Då kanske det är läge att byta jobb om jobbet dränera dig på energi så att du inte orkar med livet utanför jobbet. 

Livet går inte ut på att jobba ihjäl sig på bekostnad av sina relationer. 
    De allra flesta jobb skulle få mig att gå helt in i väggen på mindre än en månad. Jag är glad att jag har hittat något som fungerar någorlunda bra.
  • Anonym (Skogen)
    Anonym (En trött tant) skrev 2025-07-05 10:30:54 följande:

Jag känner tyvärr igenom mig i det du skriver.

Det var riktigt illa för 5-6 år sedan men det har blivit bättre men är fortfarande krävande.

Vad har du för sätt och verktyg för att må bra?
Svar på tråden Hur mycket egentid behöver ni?