• Anonym (Önskan)

Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss. Vi är båda i fyrtioårsåldern och vi har "allt". 

Dock inget matporslin som vi gillar, vi gillar gammaldags porslin men att leta efter likadana är om än roligt så tidsödande så vi tänkte att våra gäster köper med sig varsin tallrik,  helst i blå nyans och helst inte nyare än 1960-talet. 
    Vi tänker loppisporslin helt enkelt. 

Dessa lämnas vid ankomst till våra toastmasters som ser till att de kommer på plats. 

Det är inget krav, utan en önskan, vi har tallrikar som back up men förvånansvärt många verkar tycka att detta är det dummaste de har hört och vissa att det är besvärligt. 

Vad tycker ni? Hur hade ni reagerat på ett sådant önskemål? 

• Svar på tråden Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?
  • Krocko

Väldigt trevligt tycker jag! Lätt att fixa och roligt och inte ens särskilt kostsamt, jag hoppas ni får jättemånga fina Kyss

• Anonym (Loppan)

Det hade jag tyckt var roligt. Men tänker ni att ni ska hinna diska alla tallrikarna gästerna har med sig innan ni äter? Jag kan tänka mig att en del tycker att det känns ofräsht att äta på en tallrik som är köpt på loppis och som man inte vet om den är diskad innan den ställs på bordet. 

• Anonym (Fyndaren)

Vi som älskar loppis och ändå rotar runt där tycker nog det är roligt, men alla är väl inte så. Ni kunde ju ange någon tallrik som går att köpa i butik också?

Rörstrand Swedish Grace midnatt t.ex, är ju en remake på äldre porslin.

21 cm är på utförsäljning 60% off på Iittala.com just nu.

• Anonym (Mikky)

Nja, dels då förstår kanske inte gästerna att de ska diska tallrikarna innan för att de ska äta på dom. Dels så känns det så där att ni ska stå och öppna paket innan ni satt er till bords. Sedan blir det ganska opersonligt också, för ni kommer inte att komma ihåg vad ni fick av respektive gäst. 

Dessutom, vill ni verkligen ha så många tallrikar? 

• Anonym (Alexandra)

Tycker att det låter kul, och det blir ju enkelt för många att hitta något inom en prisklass som dom är bekväma med. Beroende på hur många gäster ni har får ni kanske dock alldeles för många tallrikar och inga skålar eller djuptallrikar etc. 

• Fjäril kär

En fantastisk kul idé rent personligen men kanske inte helt genomförbar för alla dock.   Alla har inte tillgång till loppis och blå tallrikar finns det inte alltid och många tycker sådant porslin är ohygieniskt att äta på även som diskat. 

(Och vem diskar vartefter gästerna kommer?)

Och hur kul är det för er om folk kommer tomhänta en efter en, kommer med assietter eller kaffefat  alternativt har köpt random gamla  tallrikar eller har köpt en kartong nya tallrikar på Ikea?    Vad gör ni med det ni inte vill ha eller inte kan använda?  

• Lynx123

Tycker att idén är kul men kanske inte så praktisk. Dels måste alla ut och leta (det är iofs kanske inte något större problem) men sedan måste ni stå och packa upp och diska allt. Vill ni verkligen göra det på er speciella dag? Eller att någon närstående ska behöva göra det?

• Anonym (Mikky)
    Lynx123 skrev 2025-07-05 10:10:10 följande:

Tycker att idén är kul men kanske inte så praktisk. Dels måste alla ut och leta (det är iofs kanske inte något större problem) men sedan måste ni stå och packa upp och diska allt. Vill ni verkligen göra det på er speciella dag? Eller att någon närstående ska behöva göra det?

Tydligen ska deras toastmasters göra det. Så brudparet ska inte själv ta emot presenterna utan de ska lämnas över till deras toastmasters, så presenterna blir ju opersonliga. 

Jag tycker det är konstigt att man önskar sig en servis men bara vill ha mattallrikar. 
  • Anonym (Jessica)

Haha vilken kul idé!  

Dock kan jag hålla med om den praktiska aspekten som flera påpekar.  

En spontan fråga, kommer gästerna förstå uppmaningen på rätt sätt?  Risken är kanske att dom går ihop några gäster och  köper en ny blå servis på Ikea eller kommer med uppläggningsfat från loppis för att dom missförstår upplägget.  Som gäst skulle jag känna mig lite dum i det läget...

Svar på tråden Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?