Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-06 13:38:31 följande:
3,5-åring som slåss
Hur gör man? Min 3,5-åring som normalt är snäll och kramgo vill när han blir arg ofta slå mig. Han är rätt stor och det gör ju faktiskt ont och jag blir oroad.
Har era 3,5-åringar som slagits blivit lugnare som äldre eller vad har hänt?
Vi har testat att lyfta bort, säga ifrån, prata när han är lugn. Säga att jag får ont. Avleda. Men inget funkar.
Jag är orolig snart att han har någon slags aggressionsproblem ärligt talat, plus såklart att det faktiskt gör ont och att jag inte orkar gå med nån som bara vill slå mig när han blir arg. Det ä mentalt jobbigt, även om han är liten.
Ingen?
Jag har pratat med föris, de säger att det inte är så han är där. Pratar med bvc, de säger att alla barn trotsar. Gått föräldrakurser, de säger bara att bemöta lugnt, det går över.
Men detta har hållt på ett år nu och jag är ärligt så less att bli slagen. Jag skulle vilja ha en paus, bara åka bort från allt en vecka och inte få slag. Det går ju inte, men det känns så. Det är konstant att jag är dum, han älskar pappa, inte mig, han ska slå mig. I gengäld erbjuder jag kramar, jag fixar lek, jag busar med honom, jag gör utflykter, säger att jag älskar honom och att han är den finaste.
Trotsen struntar jag i, men slagen oroar mig.