• Anonym (Semesterstress)

Ensamstående med tonåringar (varannan vecka), vad gör ni på semestern och hur upplever ni den?

Som rubriken lyder. 

Själv känner jag mig stressad av semestern. Har tre killar varannan vecka på 17, 15 och 12 år. Ingen sambo som avlastar. Och allt är sjukt dyrt..
    Bor i lägenhet och trivs inte, men går inte att göra något åt det.

• Svar på tråden Ensamstående med tonåringar (varannan vecka), vad gör ni på semestern och hur upplever ni den?
  • Anonym (Anna)

Vi har 4st tonåringar och nu har vi dom 3v i rad och det hittills varit det värsta jag varit med om. De sover till 12-13 om dagarna, de vill ingenting (förutom att åka utomlands), de föreslår ingenting (förutom äta på donken), vi föräldrar ?får? inte gå ut på puben tex för då minsann är det ett jävla messande om vart vi är och när vi kommer hem! 

Så jag har tyvärr inga råd bara att du inte är ensam. Vi var på bio igår och det är det enda vi gjort hittills, kostade ca 1000kr?

• Anonym (klarar sig)

När mina tonåringar började komma i de åldrarna började jag göra saker för min egen skull och egna nöje på semestern, med en öppen inbjudan att de får hänga på om de vill. Vill de inte får de vara hemma, eller göra något annat själva. Jag har också sagt att de får säga till precis när som helst att de vill att vi gör xyz, då gör vi det.

Det blir en ganska bra balans av att göra saker själv, göra saker med dem var och en och göra saker alla tillsammans. De senaste dagarna har det varit uselt väder så vi har spelat D&D.

• Anonym (Q)

Mina tonåringar (13, 16 och en som alldeles nyss fyllde 20 så han räknas inte riktigt) sommarjobbar, annars "voluntärar" jag ut dem att hjälpa till hos släktingar och inom bekantskapskretsen eller ger dem projekt att göra här hemma. De fixar inte riktigt friheten att slappa hemma utan mår mycket bättre med lite mer struktur och mål och mening. Tidigare somrar har de tagit sommarkurser och gjort resor med oss, släktingar och kompisar.

2 veckor utomlands blir det i slutet av sommaren.

• Anonym

Festar varannan vecka och softar den andra.

Vill någon göra något så är jag öppen för förslag annars sliter jag mest byxbak och köper hemlevererad mat, typ Foodora minst varannan dag.

• Anonym (Morsan)

Lägga en grund.
    Även mina ungdomar softar och sover bort dagar men det gäller att ha lite framförhållning.
    Sommarjobb
    Besöka/hjälpa släktingar.
    Hjälpa till med renovering/trädgård.
    träna, bada, cykelutflykter, fiska mm.
    ha koll på när kompisarna är hemma 

• Anonym (M)

Har de två äldre inga vänner att hänga med? 

I den åldern började sonen bli motvalls och ville inte göra något som jag föreslog och kom inte med några egna förslag så jag gjorde mina egna grejer med en öppen inbjudan, som nämndes ovan. 

När jag lät honom vara så föreslog han ibland saker. 

Jag kan inte minnas att mina föräldrar höll på och aktiverade mig i den åldern. Vi hängde med vänner och så blev det någon resa med föräldrarna utomlands eller i Sverige som vi oftast tyckte var tråkig. 

Den åldern är inte så rolig för någon förälder. 

12-åringen är en annan sak tänker jag. Kan ni inte hitta på något bara du och han? Då kanske de andra vill hänga på bara för att. 

Har ni något fint bad i närheten? Då kan ni packa matsäck och hänga där hela dagen vid fint väder. Det behöver inte kosta mycket. 12-åringen lär iaf uppskatta det. 

Jag tror att du ska släppa pressen på att aktivera tonåringarna. Det räcker att ni gör några grejer tillsammans. De vill antagligen inte hänga med mamma så du behöver inte ha dåligt samvete för det. 

• Anonym (Jonna)

Aktivera en 15åring och en 17åring? Har de inga sommarjobb? Nästa år får de se till att skaffa sig. 

12-åringen kan du ju fråga om hen vill med till strand eller olika utflykter. Kanske något sportläger eller lättsammare sommarkurs som hen kan välja till nästa år?  

Detta skulle hursomhelst planerats i mars. 

• Anonym (Ute)

Dom är en del med vänner eller bara sitter hemma och slappar med telefonen, men vi gör några aktiviteter i veckan tillsammans. Utomhus. Stranden, hälsa på släkt och vänner, tälta, kanot, cykelsemester, wakeboard, hälsar på vänner med pool, grillar i skogen. Hänger mycket på att få med nån kompis eller flickvän för dom ska tycka att saker är kul. 

• Anonym (Alice)

En 17 åring och jag har sedan förra sommaren släppt stressen helt!
    17 åringen sommarjobbade 4 veckor förra sommaren och i år har hen jobb ca 3-4 ggr/ veckan hela sommaren förutom en vecka som vi har planerat en resa att åka iväg tillsammans på.
    17 åringen har sitt umgänge och behöver inte lilla mamma längre i samma utsträckning och planerar sina dagar helt på egen hand, är bara kylen och frysen laddad med mat och tvätten tvättad är hen nöjd! 😅
    Lite hotel verksamhet här men jag klagar inte, har all tid i världen att vara spontan och göra mitt när och om jag vill.
    Mvh ensamstående på heltid sedan 2008. 

• Anonym (Kommunen)

Kolla om er kommun har något de kan gå till,  främst den på 12 år.

Här har kommunen haft jättemycket aktiviteter första veckorna, lite mindre nu men det finns ändå några att göra. 

Vi låter inte våra tonåringar vända på dygnet utan väcker dem helt krasst när vi tycker det är dags att gå upp (kl 10 kanske). Är man vaken till kl 02 får man skylla sig själv. 

Väckning kan ske snällt eller med hjälp av dammsugare och musik. 👿

Svar på tråden Ensamstående med tonåringar (varannan vecka), vad gör ni på semestern och hur upplever ni den?