• Anonym (Elise)

Sjukpenning

Hej!
    jag har ansökt om sjukpenning och har fått besked om att förhandlingstiden kan vara ca 30 dgr, läser även att det kan ta upp till 70 dgr (?)  hjälpe mig! 

Någon som vet om det kan ta snabbare än 30 dagar eller är det normen?
    Inte varit sjukskriven över 14 dgr tidigare så har ingen erfarenhet kring detta.

Behöver veta pga kommande utgifter i slutet av månaden 😬

tacksam för svar 

• Svar på tråden Sjukpenning
  • Kråksången

Min tog tre månader, så det var till att söka socialbidrag och ja dom är då inte något kul att ha att göra med 

• kioskvältare

Det KAN gå fortare, men är sällsynt. Och jag har svårt att tro det just nu när det dessutom är semestertider

• Anonym (Elise)
    Kråksången skrev 2025-07-06 19:53:04 följande:

Min tog tre månader, så det var till att söka socialbidrag och ja dom är då inte något kul att ha att göra med 

Oj, Tre månader!
    tur att man har lite undanstoppat då,men är ju semestertider så det blir ju extra kostsamt🥺
  • Anonym (Elise)
    kioskvältare skrev 2025-07-06 19:58:12 följande:

Det KAN gå fortare, men är sällsynt. Och jag har svårt att tro det just nu när det dessutom är semestertider

Ja jag tänker också så, att det kan ta längre tid än normalt då det dessutom är semestertider.
    Surt ändå.
    Borde gå lika smidigt som när man vabbar kan jag tycka men men.
  • Anonym (Sjukskriven)

För mig tog det exakt 30 dagar. Jag har läst och hört att det är många som har problem med försäkringskassan. Det är inte ens säkert att din sjukpenning blir godkänd. 
    Jag har aldrig haft problem med dom och jag har varit sjukskriven i 7 år. 

• Anonym (Elise)

Hör och häpna över min förvåning då jag idag fick besked om utbetalningen från försäkringskassan och den kommer redan om några dagar!
    Tog mig 2 arbetsdagar att få besked
    Kanske man borde köpa sig en trisslott?!!😎

• Anonym (M)
    Anonym (Elise) skrev 2025-07-06 20:27:15 följande:
    Oj, Tre månader!
    tur att man har lite undanstoppat då,men är ju semestertider så det blir ju extra kostsamt🥺
    Varför måste semestertider vara extra kostsamt? 
    Du får helt enkelt dra in på kostnaderna, även om det är semestertider. 
  • Anonym (Elise)
    Anonym (M) skrev 2025-07-07 11:19:49 följande:
    Varför måste semestertider vara extra kostsamt? 
    Du får helt enkelt dra in på kostnaderna, även om det är semestertider. 
    Klart att jag kan och får vara extra sparsam med vissa utgifter nu efter inkomstbortfallet.
    Tycker ändå att de flesta semesterfirare nog känner att man vill uppleva lite annat under sin ledighet än det man normalt gör till vardags.
    Har jag inte råd så är det så men ville ändå veta när jag kan förvänta mig att få sjukpenning så jag kan planera utifrån det. 
    Vill alltid ha marginal för oväntade utgifter, men också ha lite guldkant på livet om det är möjligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Elise) skrev 2025-07-07 11:57:25 följande:
    Klart att jag kan och får vara extra sparsam med vissa utgifter nu efter inkomstbortfallet.
    Tycker ändå att de flesta semesterfirare nog känner att man vill uppleva lite annat under sin ledighet än det man normalt gör till vardags.
    Har jag inte råd så är det så men ville ändå veta när jag kan förvänta mig att få sjukpenning så jag kan planera utifrån det. 
    Vill alltid ha marginal för oväntade utgifter, men också ha lite guldkant på livet om det är möjligt.
    Om man har råd till det. Har man inte det så får man utesluta de där lilla extra. 
Svar på tråden Sjukpenning