• Anonym (Lina)

Barn som är svårt att söva

Mitt barn är 11 månader och har alltid varit svår att söva. Han har aldrig somnat på egen hand. När han var mindre behövde man alltid gå runt och vagga honom i 30-90 minuter medan han skrek innan han somnade trots att han var mätt och trött. Nu kan han somna ute i sin vagn, vilket han gör när han sover på dagen (vanligtvis 1-2 timmar på förmiddagen ca 10-11/10-12 och 1 timme på eftermiddagen ca. 15-16). Ibland hoppar han över eftermiddagstuppluren. Vi bor i lägenhet utan hiss så jag kan inte ta in honom utan att väcka honom, att söva honom i vagnen är därför inget alternativ till natten. 

Till natten blir han tydligt trött ca 19-20 tiden och vi brukar göra kvällsrutinerna i 19-tiden, samma varje dag (byta till pyjamas, borsta tänder, läsa bok). Men sen när han ska somna är det alltid en lång kamp: jag sitter i sängen och håller honom i famnen och ger flaska. I början är det lugnt och mysigt. Men när han blir riktigt sömnig är det som att han börjar kämpa emot att somna. Han skriker och börjar åla omkring för att komma ur famnen. Om man lägger honom i sängen viftar han omkring med benen och reser sig sen upp i krypställning och börjar klättra omkring och väcker därmed upp sig själv igen. Det spelar ingen roll om man börjar nattningen tidigare eller väntar en stund. Det enda sättet han somnar är om man håller fast honom i famnen, vaggar och spelar entonig musik, medan han skriker och försöker åla sig loss. Om man håller fast somnar han oftast efter ca. 45 minuter. Han brukar vakna på natten 1-3 gånger men går då oftast att söva om inom 20 minuter. Han vaknar sedan alltid ca 6 på morgonen och är då pigg och glad.

Jag tycker att det är jättejobbigt att det är så svårt att söva honom och att det inte går på något annat sätt än att hålla fast honom. Men gör jag inte det är han vaken till långt inpå natten och blir bara mer och mer övertrött och får ännu svårare att somna.
    Har någon annan haft ett barn som haft svårt att komma till ro/somna, inte bara under utvecklingssprång utan alltid?
    Hur har ni gjort kring nattningarna för att hjälpa barnet att somna?

Svar på tråden Barn som är svårt att söva