• Anonym (T)

Ögonryckningar?

Vet inte vad jag ska börja. Men första gången jag upplevde ögonryckningar var när jag gick till en psykolog, detta var förövrigt över 10år sedan. Jag kommer ihåg första gången, vi pratade om ett trauma och plötsligt började det rycka i ögonen okontrollerat och psykologen såg det med, vet inte varför eller hur det blev så. Men nu 10år senare får jag fortfarande dessa ögonryckningar i samband med när jag får ångest/känner mig utstirrad eller t.o.m när jag tänker på något som triggar min ångest. Sker ofta vid sociala sammanhang där jag av någon anledning känner mig utstirrad.

Jag har aldrig sagt detta till någon för jag vill inte att det ska uppmärksammas av mina nära och blir med fokus mot mina ögon. Men känner verkligen att detta är otroligt jobbigt och påverkar mig enormt. Känns att jag knappt kan äta restaurang ute och sitta mittemot någon då detta triggar.

Jag förstår att det är ångest/stress som påverkar mina ögon, men hur ska man söka hjälp för detta? Jag har aldrig sökt vård om detta heller, men känns som.att jag nu behöver det 

Det jobbigaste är att jag kan vara lugn och allt går bra, men jag får ingen förvarning innan det sker och går bara på några sekunder så får jag ångest våg/panik.

• Svar på tråden Ögonryckningar?
  • Tow2Mater

Stressa ner. Ögonryckningar händer de flesta ibland. Det är inte så synligt som du tror. Ignorera det. Prova någon teknik mot din stress.

• Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 13:48:47 följande:

Stressa ner. Ögonryckningar händer de flesta ibland. Det är inte så synligt som du tror. Ignorera det. Prova någon teknik mot din stress.

Ska försöka nu när jag har semester, börjat med yoga och tänka på djupa/långsamma andetag. Men är så jobbigt när det sker, har ingen kontroll över när det händer :/
  • timeless

Haft samma. Gick kanske ett år utan ryckningar sen nu ubder semestern har jag varit stressad och då kom de tillbaka. Om det besvärar dig mkt kan man få muskelavslappnade tabletter men bästa är att komma till roten med vad som orsakar det, förstår verkligen dina känslor i det!

• Anonym (ångest)

Det låter jättejobbigt. Hade liknande men i nacken. Det var ångestrelaterat, fick också en depression i samma veva.Fick antidepp och terapi och är så gott som fri från ångest idag. Mår bra och har slutat med medicin. Det är onda spiraler som blir värre och värre. Det finns så bra hjälp att få, jag led i onödan i många år. Du är inte ensam, kram. 

• Jesper f

Det är stress relaterad tics - händer majoriteten av människor under livet, och det finns bara en bot - sova mer, vila, öva på andningstekniker, avslappningsövningar etc. Allt för att varva ned, så försvinner de.

• Anonym (Gullvivan)

Vad är det som gör att dina ryckningar släpper när de väl
    börjat? Vad behöver du göra för att det ska sluta? 

Ett tips är hög dos magnesium. 

• Anonym (T)
    Anonym (Gullvivan) skrev 2025-07-09 21:09:37 följande:

Vad är det som gör att dina ryckningar släpper när de väl
    börjat? Vad behöver du göra för att det ska sluta? 

Ett tips är hög dos magnesium. 

I vissa situationer uppstår det även fast jag är lugn/avslappnad, att det kommer från ingenstans men är då runt folk när det händer. Jag får det nästan aldrig när jag t.ex har solglasögon ute. 

I andra situationer vet jag att om jag sover dåligt triggar det mig mer under dagen och kan få det lättare. Jag får ångest i olika situationer, speciellt vid ögonkontakt länge, vid fester osv och då kommer ögonryckningar, jag får då en sorts panik och när jag väl får det så känns det som att alla ser det och gör det värre. Känslan är att jag måste fly. 

Jag kan även få det när jag blir trött och har svårt att hålla ögonen öppna, om jag tänker på situationer som ger mig ångest kan jag också få det. Det har blivit som en ond cirkel.
Svar på tråden Ögonryckningar?