• Anonym (Lysande Sickan!)

Tvekar att uppgradera GPU - Virtual PC build pålitligt?

Finns något bra sätt att få en uppfattning om hur pass bra eller dåligt det vore med nytt GPU i en Acer Nitro N50-600 / i5-8400 / 16GB / 512GB SSD / GTX 1070 8GB?

Finns något verktyg som kan ge någorlunda indikation i förväg?
    Jag läste just här t.ex. 
    gpu.userbenchmark.com/Software
    Finns något liknande där man inte måste installera mjukvara?

iNet säljer MSI GeForce 5060 8GB Ventus 2X OC för 3490 kr nu.
    Och det verkar inte dra mer ström än nuvarande GPU.

Vill helst inte köpa ny dator just nu.

• Svar på tråden Tvekar att uppgradera GPU - Virtual PC build pålitligt?
  • hamre

Du kommer inte kunna få in ett 5060 i den datorn.

Om du inte har uppgraderat något i datorn som moderkort och nätdel så kommer det inte gå.

5060 drar 550W och enligt Asus så har din dator ett 500W nätaggregat.

Sedan har ditt moderkort inte rätt port för ett 5060.

Så tyvärr kommer det inte gå.

Enligt denna tråd: community.acer.com/en/discussion/656418/upgrading-a-acer-nitro-n50-600-desktop så är ett RTX 2070 det bästa som den datorn kan klara av.

• Anonym (Lysande Sickan!)
    hamre skrev 2025-07-08 12:28:57 följande:

Du kommer inte kunna få in ett 5060 i den datorn.

Om du inte har uppgraderat något i datorn som moderkort och nätdel så kommer det inte gå.

5060 drar 550W och enligt Asus så har din dator ett 500W nätaggregat.

Sedan har ditt moderkort inte rätt port för ett 5060.

Så tyvärr kommer det inte gå.

Enligt denna tråd: community.acer.com/en/discussion/656418/upgrading-a-acer-nitro-n50-600-desktop så är ett RTX 2070 det bästa som den datorn kan klara av.

TACK!

MSI webbplats ger att power consumption är 180 Watt

PCIe x16 verkar ju funka även i annan generation. Är det det faktum att 5060 kortet inte använder alla 16 stift som gör att det inte skulle funka, eller vad?  Tillverkaren specificerar följande: PCI Express® Gen 5 x16 (uses x8)
  • hamre
    Anonym (Lysande Sickan!) skrev 2025-07-08 13:55:47 följande:
    TACK!

MSI webbplats ger att power consumption är 180 Watt

PCIe x16 verkar ju funka även i annan generation. Är det det faktum att 5060 kortet inte använder alla 16 stift som gör att det inte skulle funka, eller vad?  Tillverkaren specificerar följande: PCI Express® Gen 5 x16 (uses x8)
    Dåligt ordval av mig. Ursäkta för det.

Kortet kommer säkert få plats och PCI är bakåtkompatibelt. Du kommer se prestandaförluster dock osäkert hur stora.

Jag tänkte mera på att det inte kommer gå pga ditt nätaggregat.

Acer brukar använda moderkort samt nätaggregat som enbart fungerar med deras komponenter.

Nu vet jag inte hur mycket max W du kan få från ett nätaggregat i din dator men det kanske du kan söka efter. Kan du få ett 700W eller 800W så kan det gå.
Svar på tråden Tvekar att uppgradera GPU - Virtual PC build pålitligt?