• Juicyfruity94

Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?

Jag är troligtvis dagar ifrån att föda min andra dotter. Har klurat på ett namn under hela graviditeten utan att ha landat i något som är helt självklart för varken mig eller min man. 

Min förstfödda heter Viola. 

Jag gillar blomsternamn, vintage och lite mer gammalmodiga namn. Det måste dock fungera på både svenska och engelska då pappan är engelsktalande. Franska influenser är också trevligt.

mer ovanliga namn välkomnas men utan att det blir för ?out there?. Jag vill gärna ha ett namn som man hört men kanske inte känner någon som heter. 

ja? Är det någon som sitter inne på något som de tror kan passa. Snälla skriv! 

namn vi har på listan än så länge:

Flora
    Vega
    Daphne 
    Lily 
    Akleja
    Hazel
    Ruby
    Agnes

• Svar på tråden Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?
  • Thelma82
    Thelma82 skrev 2025-07-08 13:57:39 följande:

Linnéa

Finns dock två kända tvillingar som heter så men de är nog på utgående. Var mer kända för några år sedan
  • Anonym (E)

Du börjar med att räkna upp flera av mina favoritnamn, jag älskar Viola, Flora, Vega och Daphne. Sen mindre förtjust i övriga på din lista, Agnes är väl okej (fult på engelska dock). Lily/Lilly känns supervanligt, träffat över 10 stycken senaste året men det kanske är lokalt.

Clara, Iris, Embla, Disa, Tekla och Irma är andra namn jag gillar.

• Juicyfruity94
    Thelma82 skrev 2025-07-08 13:57:39 följande:

Linnéa

Jag gillar Linnéa men tycker det är lite för vanligt?
  • Anonym (J)

Lilja!

Har en kompis vars dotter heter Vide (sov du lilla videung än så är det vinter) hade lite svårt för det i början men har lärt mig att älska namnet

• Juicyfruity94
    Anonym (E) skrev 2025-07-08 14:05:37 följande:

Du börjar med att räkna upp flera av mina favoritnamn, jag älskar Viola, Flora, Vega och Daphne. Sen mindre förtjust i övriga på din lista, Agnes är väl okej (fult på engelska dock). Lily/Lilly känns supervanligt, träffat över 10 stycken senaste året men det kanske är lokalt.

Clara, Iris, Embla, Disa, Tekla och Irma är andra namn jag gillar.

Kul! Ja jag håller med dig, Agnes blir inte helt rätt på engelska och Lily är för vanligt? 

Gillar Iris och Clara!
  • Juicyfruity94
    Anonym (J) skrev 2025-07-08 14:07:24 följande:

Lilja!

Har en kompis vars dotter heter Vide (sov du lilla videung än så är det vinter) hade lite svårt för det i början men har lärt mig att älska namnet

Lilja är fint!
  • Anonym (J)
    Juicyfruity94 skrev 2025-07-08 14:09:21 följande:
    Lilja är fint!
    Låter bra ihop med storasyster ;)
  • Thelma82
    Juicyfruity94 skrev 2025-07-08 14:06:33 följande:
    Jag gillar Linnéa men tycker det är lite för vanligt?
    Tror inte att det är så vanligt i den generationen?

Lilja
    Cornelia
    Scilla
Svar på tråden Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?