• Anonym (Hobbyobservatör)

Vuxna kvinnor som mobbar och utseende

Jag är man och upplever mig förskonad från det här. Mer observerande "utifrån". Jag har jobbat på flera kvinnodominerade arbetsplatser under ett par decennier. Kvinnor som mobbar varandra. Snackar skit, fryser ut, snäser åt, är taskiga mot varandra. Kvinnors utseende verkar korrelera med om de är mobbare eller ej. Nu är det här en subjektiv bedömning men oattraktiva kvinnor mobbas i regel inte. Ej heller riktigt vackra kvinnor. Alldagliga kvinnor kan vara mobbare, men kvinnor som är mellan "alldaglig" och "vacker" 6-8 på 10gradig skala är ofta mobbare. Är det bara jag som observerat detta,

• Svar på tråden Vuxna kvinnor som mobbar och utseende
  • Anonym (Hobbyobservatör)

Det är underligt, men jag anser att sambandet är tydligt mellan att vara mobbare och ganska snygg bland kvinnor.

• Anonym (Nja)

Är kvinna och har varit utsatt för mobbing av en kvinna för längesen. Hon var 60+ och sur och tjock. 

• Anonym (?)

Nej jag har inte samma upplevelse, har jobbat på flera kvinnodominerade arbetsplatser och känner inte igen det, inte heller bland vänner. visst gillar inte alla varandra och folk kan t.o.m. vara osams men någon mobbing för utseende eller liknande känner jag inte igen som kvinnor som grupp. tycker inte att det är mer osämja kvinnor emellan än bland män eller kvinnor och män. 
    tycker män kan tycka sämre om någon annan man/ män precis som kvinnor kan tycka sämre om en annan kvinna/ kvinnor eller som sagt män resp. kvinnor om vissa personer oberoende av kön.

• Anonym (Per)
    Anonym (Hobbyobservatör) skrev 2025-07-08 14:04:02 följande:
    Vuxna kvinnor som mobbar och utseende

Jag är man och upplever mig förskonad från det här. Mer observerande "utifrån". Jag har jobbat på flera kvinnodominerade arbetsplatser under ett par decennier. Kvinnor som mobbar varandra. Snackar skit, fryser ut, snäser åt, är taskiga mot varandra. Kvinnors utseende verkar korrelera med om de är mobbare eller ej. Nu är det här en subjektiv bedömning men oattraktiva kvinnor mobbas i regel inte. Ej heller riktigt vackra kvinnor. Alldagliga kvinnor kan vara mobbare, men kvinnor som är mellan "alldaglig" och "vacker" 6-8 på 10gradig skala är ofta mobbare. Är det bara jag som observerat detta,

Alla kan vara mobbare, men nog tycker jag att det för det mesta är snygga kvinnor som mobbar neråt och snackar skit mest.
  • Anonym (Peter)

Har arbetat två ggr på kvinnodominerande arbetsplatser.

En sak som jag observerade på den ena. Kvinnor som inte har som den stora massan av kvinnor. Skapar en enorm osäkerhet hos vissa kvinnor. Antar att det i grund och botten handlar om avundsjuka. Att man inte själv vågar ha egna åsikter.

Oftast handlar det om kvinnor som t ex inte är som den typiska kvinnan. Gillar mycket smink, uppmärksamhet från män. Kvinnor som frivilligt valt bort barn etc. Tycker det är för jävligt. Men avundsjuka och en enorm osäkerhet.

Fanns bra kvinnor där med som hade mognat för undvika sådant där drama. Vet inte on det handlar om kvinnor som fastnat i högstadiet. Ironin är att do ser sig själv som mer vuxna för att dom har barn och familj. Men sedan är det ironiskt nog inte så. Utan det beter sig väldigt omoget. Det har mer med vad för typ av person man är och ens beteende.

Just med utseende har jag inte noterat att det förekommer mer hos snyggare eller fulare. Mobbning och att trycka ned folk. Handlar om en osäkerhet hos den som sysslar med sådant. Dom borde gå i terapi.

• Anonym (Peter)

* kvinnor som inte gör som den stora massan 

• Anonym (Bakom_ryggen)

På mina tidigare arbetsplatser har det varit mer snack bakom ryggen. När "offret" för skitsnacket varit närvarande, har de berömt henne för hennes utseende på ett ofta väldigt lismande sätt. Sedan när personen varit frånvarande har de istället klankat ned på henne och hon blir typ kallad "skata som tror att hon är något". "Hon såg ju hemsk ut" osv.

• Anonym (Defens)

Tycker inte det är någon skillnad mellan män och kvinnor. Tycker däremot det är skillnad mellan yrken med högre utbildningsnivå och lägre.

Akademiker mobbar inte generellt. Oavsett om det är män eller kvinnor.

Jag har erfarenhet från alla typer av arbetsplatser. Mans/kvinnodominerade, högutbildade yrken, lågutbildade.

Något som kan påverka min observation är ju fler år som passerat, desto mer högutbildad har mina arbetsplatser blivit. Det kan ju ha att göra med att mobbning på arbetsplatsen var mer tolererbart förr.

Något som kan påverka Ts observation kan ju vara att denne har förutfattade meningar och betraktar inte mäns (eller snygga och fula kvinnors) beteenden som mobbing.

• Jimmy75
    Anonym (Bakom_ryggen) skrev 2025-07-09 01:33:44 följande:

På mina tidigare arbetsplatser har det varit mer snack bakom ryggen. När "offret" för skitsnacket varit närvarande, har de berömt henne för hennes utseende på ett ofta väldigt lismande sätt. Sedan när personen varit frånvarande har de istället klankat ned på henne och hon blir typ kallad "skata som tror att hon är något". "Hon såg ju hemsk ut" osv.

Hur agerade du i dessa situationer?
  • Jimmy75
    Anonym (Defens) skrev 2025-07-09 01:48:39 följande:

Tycker inte det är någon skillnad mellan män och kvinnor. Tycker däremot det är skillnad mellan yrken med högre utbildningsnivå och lägre.

Akademiker mobbar inte generellt. Oavsett om det är män eller kvinnor.

Jag har erfarenhet från alla typer av arbetsplatser. Mans/kvinnodominerade, högutbildade yrken, lågutbildade.

Något som kan påverka min observation är ju fler år som passerat, desto mer högutbildad har mina arbetsplatser blivit. Det kan ju ha att göra med att mobbning på arbetsplatsen var mer tolererbart förr.

Något som kan påverka Ts observation kan ju vara att denne har förutfattade meningar och betraktar inte mäns (eller snygga och fula kvinnors) beteenden som mobbing.

Vi lägger ju alltid märke mycket mycket mer till saker som ligger i linje med vår egna uppfattning och bortser från annan information eftersom den oftast betraktas som oviktig - förenklad beskrivning.
Svar på tråden Vuxna kvinnor som mobbar och utseende