• Anonym (Helt okej?)

Helt okej att göra liten portion maträtt till sig själv? Vid gäster som har känslighet för vis typ av ingredienser?

Man bjuder spontant hem två vänner. På vägen hem föreslår man att laga något gott att äta, och båda är med på det. En av vännerna har dock känslig mage och behöver först kolla ingredienserna för att maten ska funka för henne.

Så man lagar en rätt som passar alla. Alla äter och sedan sätter man sig och spelar tv-spel tillsammans.

Efter en stund går värden ? personen som bor i lägenheten ? in i köket igen och slänger ihop en enkel rätt till sig själv. Kanske en pastaröra med ost och andra ingredienser som den ena gästen inte tål. Han gör lite extra, ifall den andra gästen ? som kan äta allt ? också skulle vilja smaka.

Så han sitter och äter medan de andra två spelar. Frågan är: Är det okej? Eller kan det upplevas som provocerande, med tanke på att den ena gästen inte tål maten men kanske ändå blir sugen?

• Svar på tråden Helt okej att göra liten portion maträtt till sig själv? Vid gäster som har känslighet för vis typ av ingredienser?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Helt okej?) skrev 2025-07-09 09:07:13 följande:
    Helt okej att göra liten portion maträtt till sig själv? Vid gäster som har känslighet för vis typ av ingredienser?

Man bjuder spontant hem två vänner. På vägen hem föreslår man att laga något gott att äta, och båda är med på det. En av vännerna har dock känslig mage och behöver först kolla ingredienserna för att maten ska funka för henne.

Så man lagar en rätt som passar alla. Alla äter och sedan sätter man sig och spelar tv-spel tillsammans.

Efter en stund går värden ? personen som bor i lägenheten ? in i köket igen och slänger ihop en enkel rätt till sig själv. Kanske en pastaröra med ost och andra ingredienser som den ena gästen inte tål. Han gör lite extra, ifall den andra gästen ? som kan äta allt ? också skulle vilja smaka.

Så han sitter och äter medan de andra två spelar. Frågan är: Är det okej? Eller kan det upplevas som provocerande, med tanke på att den ena gästen inte tål maten men kanske ändå blir sugen?

Ja, jag tycker det är otrevligt och oartigt att bara ta mat och äta själv utan att bjuda sina gäster. Självklart frågar man om de andra också är hungriga/sugna. 
  • Anonym (Hella)

Väldigt otrevligt och oartigt att göra så. Jag tänker att den personen har någon sorts social problematik, medfödd eller orsakad av dålig uppfostran. 

• Jesper f

Nu sett ur diabetessynpunkt, men jag skulle nog knappt reagera på det - förutsatt att alla fått mat och är mätta/nöjda, menar du sätter dig inte och äter framför hungriga gäster. Men tappat blodsocker eller blodtryck ( de hänger oftast ihop om man har känsligt blodsocker, vilket man kan ha utan att ha fått diabetes diagnos - även om det är tecken på att man är på väg att få. Men det är en annan femma. ) och man MÅSTE äta något för att rätta till det och få de stabilt, så vännerna inte behöver ringa ambulans..... Men det kanske inte var så du tänkte i detta fallet.

Sett ur social synpunkt är det väll tveksamt beteende, men tänker att om det är nära vänner och man verkligen känner varandra OCH givetvis frågar om någon annan OCKSÅ vill ha, tycker jag att enligt ovan förutsättningar är det ok. Annars skulle det mest vara märkligt. Å andra sidan alla sprider inte sina "åkommor" med allt å alla... IBS kan säkert också vara sån där faktor, magkatarr eller brock på magmun en annan som gör att man måste äta temligen jämt för att inte dra igång nått skov.

• Anonym (M)

Det är definitivt ett märkligt beteende!

Man kan väl vänta tills gästerna har gått i så fall innan man börjar göra ny mat. 

• BuoBä

De har precis ätit, och då lagar värden ytterligare en maträtt till sig själv?? 

Om det hade gått några timmar så det var normalt att bli hungrig igen, så skulle värden givetvis ha frågat de andra om de också ville ha något. Alla hade inte behövt äta samma sak, men det skulle ha funnits något till alla. Tex "Jag kan slänga ihop en pasta med sås, men jag har också XX som du kan äta, känsliga-vännen". Hade gästerna tackat nej här är det givetvis ok att äta själv, om man behöver det.

Värdens agerande är väl inte precis provocerande, men småmärkligt och oartigt. Även om det var en spontan inbjudan så vill man väl att gästerna ska trivas och vara omhändertagna?

• Aniiee

Nä, det är fan inte ok...  Är det dags att äta igen (är man hungrig igen), så frågar man naturligtvis sin gäster om de också är hungriga, och om det är dags för ytterligare en måltid ellen om man gemensamt tar sig till närmaste affär och köper onyttigheter för att sedan återgå till spelandet.

Detta gäller naturlgitvis även om skälet till att man som värd behöver äta är att man börjar få lågt blodsocker.

Sen är det upp till gästerna att säga ja eller nej, men att som värd visa att man vill ta hand om sina gäster är grundläggande.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Q)

Kanske ok om man är väldigt nära kompisar - så gott som familj - eller om matlagaren har någon åkomma som gör matintaget nödvändigt. 

Annars hade jag sett det som märkligt, och om jag, som värd, hade blivit väldigt hungrig igen, så hade jag sett till att laga till och bjuda alla gäster. Smidigast i en dylik situation hade kanske varit plockmat och inte en till måltid.

• Anonym (Ssk)
    Jesper f skrev 2025-07-09 09:36:05 följande:

Nu sett ur diabetessynpunkt, men jag skulle nog knappt reagera på det - förutsatt att alla fått mat och är mätta/nöjda, menar du sätter dig inte och äter framför hungriga gäster. Men tappat blodsocker eller blodtryck ( de hänger oftast ihop om man har känsligt blodsocker, vilket man kan ha utan att ha fått diabetes diagnos - även om det är tecken på att man är på väg att få. Men det är en annan femma. ) och man MÅSTE äta något för att rätta till det och få de stabilt, så vännerna inte behöver ringa ambulans..... Men det kanske inte var så du tänkte i detta fallet.

Sett ur social synpunkt är det väll tveksamt beteende, men tänker att om det är nära vänner och man verkligen känner varandra OCH givetvis frågar om någon annan OCKSÅ vill ha, tycker jag att enligt ovan förutsättningar är det ok. Annars skulle det mest vara märkligt. Å andra sidan alla sprider inte sina "åkommor" med allt å alla... IBS kan säkert också vara sån där faktor, magkatarr eller brock på magmun en annan som gör att man måste äta temligen jämt för att inte dra igång nått skov.

Nej, det är det verkligen inte. Att ha lågt blodsocker är inte ett tecken på att man ska få diabetes eller att man ens är i riskzonen. 

Var får du alla dina märkliga påstående ifrån? 
    Du påstår dig ha diabetes, men ändå har noll kunskap om just diabetes. 

Man måste inte äta en till maträtt inför andra. Det räcker att man äter en liten bit av ex dextrosol, en chokladbit eller dricker ett glas juice för att få upp blodsockret. 

Det som ts pratar om är enbart ohyfsat beteende och inget en normal person gör. Inte ens en med diabetes för detta. 

Och får man lågt blodtryck så är inte mat det första man tänker på eller ens ska äta. Då ska man vila, dricka vatten eller annat. Men man går inte ut till köpet och börjar öaga mat vid lågt blodtryck. 
Svar på tråden Helt okej att göra liten portion maträtt till sig själv? Vid gäster som har känslighet för vis typ av ingredienser?