• Anonym (Anonym trådstartare)

"Lågt" p-ferritin och b12

Hejsan. Vi försöker få till ett syskon till vår dotter, första gången gick det hyfsat lätt men nu tar det lite tid. 
    Var hos läkaren och lämnade lite prover då jag känt mig yr, trött och haft mkt huvudvärk.
    Proverna visade inga fel enligt läkaren men såg själv att jag låg lite lågt (fast inom referens) på ferritin, referens från 10-291 och jag hade 10 och på b12 referens 156-672 (gråzon mellan 156-300) och jag hade 180(där har jag haft brist tidigare men det gick upp med tabletter). Läkaren sa att mina symtom inte kan komma av dessa värden, tänkte höra ifall fler känt sig dåliga trotts värden inom referens eller fått en annan bedömning av läkare.  Och ifall det kan försvåra att få till en graviditet. 

Tack pp förhand 

• Svar på tråden "Lågt" p-ferritin och b12
  • Anonym (V)

Jag mår helt klart bättre om jag inte slickar nedre gränsen av referensspannet på ferritin. Jag låg några enheter över nedre gräns och då var det "absolut ingen fara" men när jag låg 2 enheter under gränsen blev det fullt pådrag. Jag fattar inte varför man måste tappa de där sista enheterna för att tas på allvar, när det övre värdet är så högt......!

• Agda90

Läkaren har fel. Dina symtom kan mycket väl komma från brist på järn och b12. Om läkaren vet att ni försöker skaffa barn så är hen en inkompetent jubel åsna som inte sa till dig att börja äta järntabletter. När du blir gravid har ju kroppen inte mycket att "ta av"!

Brist på B12 kan ge galna symtom. Det finns de som har trott att de lider av svår depression!

Skaffa näringstillskott av bra kvalitet. Personligen föredrar jag Hollistics. Se över kosten! Spannmål och socker är rena döden för oss. Kika på Paleo kost och plocka guldkornen därifrån. Öka mängden grönsaker i din kost. Googla vilka livsmedel som innehåller järn, ja även b12. Ät kött!

Eftersom du blev gravid med första ganska lätt, som du själv skriver, så är det tecken på att något inte är optimalt nu. Eller att ni inte har prickat ägglossningen helt enkelt. Men näringsbrister gör inte kroppen så sugen på att skapa en bebis....

Svar på tråden "Lågt" p-ferritin och b12