Dragkedja
Dragkedja som drar ihop sig så hoodin blir kortare fram, hur gör man för att fixa det ?
Dragkedja som drar ihop sig så hoodin blir kortare fram, hur gör man för att fixa det ?
Om den inte går att sträcka ut i vått tillstånd så är det rätt kört.
Förmodligen är hoodien i ett annat material än dragkedja, plagget i bomull och dragkedjan av syntetmaterial och därav att dragkedjan har krympt.
Kan även ha krympt pga att plagget tvättats i för varmt vatten.
Har du nyligen köpt plagget och tvättat den enligt anvisningarna så hade jag reklamerat den, speciellt ifall den är i det dyrare spannet.
Du får sprätta loss dragkedjan och sy på en ny.
Sträck tyget på bredden, efter tvätt, så blir det förhoppningsvis inte så långt att det blir konstigt med dragkedjan.
För jag tror inte att det är dragkedjan som har krympt utan snarare tyget som har sträckts ut med tiden. Inte helt ovanligt att det händer med bomullstrikå.
Funkar det inte att sträcka på bredden så är det nog en ny, längre, dragkedja som behövs.
Sträck tyget på bredden, efter tvätt, så blir det förhoppningsvis inte så långt att det blir konstigt med dragkedjan.
För jag tror inte att det är dragkedjan som har krympt utan snarare tyget som har sträckts ut med tiden. Inte helt ovanligt att det händer med bomullstrikå.
Funkar det inte att sträcka på bredden så är det nog en ny, längre, dragkedja som behövs.