• Anonym (Undrande)

AMH-värde

Hej! 

Jag tog ett privat blodprov och mitt AMH-värde låg på 7,6. Är 33. 

Är det bra? 

• Svar på tråden AMH-värde
  • Anonym (Undrande)

Puff :)

• Anonym (Hk)

Fråga chatgtp, man brukar få bra svar🙂

• Anonym (C)

Det är inom det normala, men åt det lägre av normalt. Jag var också i det lägre av normala när jag gjorde utredning. Men AMH säger inte så mycket som enskilt värde utan mer tsms med AFC (när de räknar antal folliklar). 

Jag gjorde utredning vid 30 och det de sa till mig angående mitt amh var att jag kanske inte skulle planera barn runt 40. Nu är jag 33 och gravid med vårt andra och sista barn. Blev gravid precis innan ivf första gången och sen naturligt igen denna gången. 

Amh används sen för att ställa in dosering vid ivf. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (C) skrev 2025-07-12 12:22:02 följande:

Det är inom det normala, men åt det lägre av normalt. Jag var också i det lägre av normala när jag gjorde utredning. Men AMH säger inte så mycket som enskilt värde utan mer tsms med AFC (när de räknar antal folliklar). 

Jag gjorde utredning vid 30 och det de sa till mig angående mitt amh var att jag kanske inte skulle planera barn runt 40. Nu är jag 33 och gravid med vårt andra och sista barn. Blev gravid precis innan ivf första gången och sen naturligt igen denna gången. 

Amh används sen för att ställa in dosering vid ivf. 

Okej, jag anade det. För när jag läste referensvärdena så var det mellan 4.1 - 58. 

Skrev och frågade gyn om det men de ville inte kommentera svaret eftersom de inte hade tagit provet själva. Lite tråkigt. 

Känns lite sådär om det är i det lägre referensintervallet. Men visst det är ju inte i botten. Och som du säger, det kanske ändå inte säger allt. 

Vi har försökt en gång, missfall direkt. Sen försökte vi inte mer. 

Jag har varit utmattad, därav funderar vi på hur länge man kan vänta. Tills jag mår så bra som möjligt såklart. Men man vill ju samtidigt inte missa chansen heller, om man har någon. Svårt det här.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Hk) skrev 2025-07-12 12:12:36 följande:

Fråga chatgtp, man brukar få bra svar🙂

Då kan man lika gärna googla. 
  • Anonym (Undrande)

Jag får kanske kontakta en privat gynekolog för att se vad de säger om mina prover. Hur länge man kan vänta , eller om man ens ska vämta och hur man ska tänka överhuvudtaget. 

Jag mår bra. Jag är bara lite rädd. Känner man sig någonsin helt redo?

• Anonym (C)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-07-12 21:10:50 följande:

Jag får kanske kontakta en privat gynekolog för att se vad de säger om mina prover. Hur länge man kan vänta , eller om man ens ska vämta och hur man ska tänka överhuvudtaget. 

Jag mår bra. Jag är bara lite rädd. Känner man sig någonsin helt redo?

Amh säger väldigt lite om ens förmåga att bli gravid och är inte orsak till missfall. Det är absolut ingen fara att det ligger i det lägre spannet, det är fortfarande normalt 🤗
Svar på tråden AMH-värde