• Surtochsalt

Vad och när… behöver man göra för att ta körkort?

Min dotter (16år), ska börja övningsköra. Vi har båda gått kursen man behöver för att få handleda och övningsköra, och fått våra lämplighetsintyg. Vi har börjat lite smått, MEN ska hon verkligen inte börja med teorin än? När gör man det? Och när skriver man in dig på körskola? Känns som teorin borde sitta eller ivarjefall komma hand i hand med körningen. Finns det någon bra app eller liknande man kan använda sig av för att ta allt i rätt ordning? Det var 100 år sedan jag tog körkort och kursen gav inte mycket info. Kan någon ge info vilka steg och när man tar dem inför att ta körkort. 🙏 Tack

• Svar på tråden Vad och när… behöver man göra för att ta körkort?
  • Anonym (Em)

Den grundläggande teorin lär hon sig ju under tiden ni kör. Jag brukar prata högt om min körning när jag kör, visa skyltar och regler som man stöter på under körningen. 

På TikTok finns flera körskolebolag ni kan följa, tex Trafiko. 

För att lägga upp övningskörningen har jag använt den här som grund. https://www.liber.se/plus/E470523802.pdf

När de första grunderna som att växla sitter kan det vara bra att boka in några lektioner på trafikskolan och sen innan uppkörning kan det vara bra att ta några till. Att verkligen plugga till teorin skulle jag ta i slutet. 

• Surtochsalt

Tack den länken var jättebra!! Enkelt och tydligt hur man tar varje steg. Tack! Något tips på hur man pluggar teorin? Tänkte det är aldrig fel att börja lite långsamt med det med, har ni använt någon app med typ lektioner/frågor? 

Anonym (Em) skrev 2025-07-12 11:41:13 följande:

Den grundläggande teorin lär hon sig ju under tiden ni kör. Jag brukar prata högt om min körning när jag kör, visa skyltar och regler som man stöter på under körningen. 

På TikTok finns flera körskolebolag ni kan följa, tex Trafiko. 

För att lägga upp övningskörningen har jag använt den här som grund. https://www.liber.se/plus/E470523802.pdf

När de första grunderna som att växla sitter kan det vara bra att boka in några lektioner på trafikskolan och sen innan uppkörning kan det vara bra att ta några till. Att verkligen plugga till teorin skulle jag ta i slutet. 

• Anonym (Driver)

När jag och dottern gick handledarkursen fick vi förutom ett fantastiskt bra material en jättebra genomgång om vilka moment vi skulle träna på och i vilken ordning.

Teorin kan ni gå igenom vartefter ni börjar med de olika momenten. 

En app för att träna på frågor är bra.

Surtochsalt skrev 2025-07-12 12:01:06 följande:

Tack den länken var jättebra!! Enkelt och tydligt hur man tar varje steg. Tack! Något tips på hur man pluggar teorin? Tänkte det är aldrig fel att börja lite långsamt med det med, har ni använt någon app med typ lektioner/frågor? 

• Anonym (Em)
    Surtochsalt skrev 2025-07-12 12:01:06 följande:

Jo vi köpte nån app i slutet innan provet där man skulle svara på frågorna. Kopplade upp frågorna på tv:n när vi tränade tyckte vi var enklast. 

Men som sagt komma in tex Trafiko app på TikTok så lägger de ut en massa bra lektioner där :) Bra för att lära sig, men sen vill man kunna träna på teoriprovet i appen där man får reda på hur många rätt man får och vilka områden man behöver träna mer på. Då kunde man även välja att bara få frågor på de områden man hade svårast för. 

• Tow2Mater

Man ger sig väl inte ut i trafiken innan man kan de grundläggande reglerna i teorin?? Det låter ju livsfarligt.

Svar på tråden Vad och när… behöver man göra för att ta körkort?