Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?
Hej.
Jag är i en relation sedan snart fem år, men jag känner innerst inne att det aldrig varit rätt. Det värsta är att jag tror jag aldrig haft några äkta känslor för henne. Jag har däremot haft känslor för en annan kvinna under hela tiden.
Relationen jag är i nu är väldigt destruktiv.
Min sambo är kontrollerande, manipulerande och väldigt elak. Hon kollar igenom min mobil varje kväll. Om jag säger ifrån blir hon rasande ? kastar saker, skriker, kallar mig hemska saker. Jag får inte ha mina intressen kvar, inte mina vänner heller. Jag får inte ens gå på toaletten ifred ? hon öppnar dörren för att kolla att jag inte är "otrogen".
Jag har försökt göra slut, men då hotar hon med att ta sitt liv.
Ibland har hon sagt att hennes pappa skulle se till att jag "får ångra mig" om jag lämnar henne. Jag är helt ärligt rädd ? både för vad som kan hända henne, men också mig själv.
Jag har varit otrogen en gång, genom chatt, med den kvinnan jag faktiskt har känslor för. Det var fel, det vet jag. Men jag mådde så dåligt och behövde bara få känna något äkta.
Det värsta är att jag tappat bort mig själv totalt.
Jag hade självförtroende förr, livsglädje, såg bra ut, mådde okej. Nu känner jag mig helt trasig. Jag vill lämna, men jag vågar inte. Jag vet inte hur man gör det på ett sätt som är säkert, både fysiskt och psykiskt.
Finns det någon här som varit i en liknande situation?
Hur gjorde ni för att ta er ur? Hur hanterar man hot, kontroll, och allt det där?
Jag vill inte leva så här längre, men jag vet inte vart jag ska börja.
Tacksam för alla råd ❤️