• Anonym (Olsson)

Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?

Hej.

Jag är i en relation sedan snart fem år, men jag känner innerst inne att det aldrig varit rätt. Det värsta är att jag tror jag aldrig haft några äkta känslor för henne. Jag har däremot haft känslor för en annan kvinna under hela tiden.

Relationen jag är i nu är väldigt destruktiv.
    Min sambo är kontrollerande, manipulerande och väldigt elak. Hon kollar igenom min mobil varje kväll. Om jag säger ifrån blir hon rasande ? kastar saker, skriker, kallar mig hemska saker. Jag får inte ha mina intressen kvar, inte mina vänner heller. Jag får inte ens gå på toaletten ifred ? hon öppnar dörren för att kolla att jag inte är "otrogen".

Jag har försökt göra slut, men då hotar hon med att ta sitt liv.
    Ibland har hon sagt att hennes pappa skulle se till att jag "får ångra mig" om jag lämnar henne. Jag är helt ärligt rädd ? både för vad som kan hända henne, men också mig själv.

Jag har varit otrogen en gång, genom chatt, med den kvinnan jag faktiskt har känslor för. Det var fel, det vet jag. Men jag mådde så dåligt och behövde bara få känna något äkta.

Det värsta är att jag tappat bort mig själv totalt.
    Jag hade självförtroende förr, livsglädje, såg bra ut, mådde okej. Nu känner jag mig helt trasig. Jag vill lämna, men jag vågar inte. Jag vet inte hur man gör det på ett sätt som är säkert, både fysiskt och psykiskt.

Finns det någon här som varit i en liknande situation?
    Hur gjorde ni för att ta er ur? Hur hanterar man hot, kontroll, och allt det där?

Jag vill inte leva så här längre, men jag vet inte vart jag ska börja.

Tacksam för alla råd ❤️

• Svar på tråden Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?
  • Jimmy75

Du får ställa dig själv en del frågor som exempelvis vad du är rädd för, alltså du personligen. Är du rädd för att hon ska skada dig fysiskt, eller på något annat sätt? Är du rädd för att hon ska förstöra egendom för dig?

Jag uppfattade att du är rädd att hon ska ta livet av sig och det kan såklart vara svårt att höra, men du kan inte låta henne diktera villkoren för om du gör slut eller ej. Om hon då väljer att göra sig själv illa är det just hon själv som gör det valet och inget du kan styra över. Precis som det finns stödgrupper för utsatta kvinnor finns det även för män.

• Verruckt

Vad jobbigt sånt här är att läsa. Jag lider verkligen med dig. Ditt låter mycket värre än det jag går igenom just nu men i mitt fall så hjälpte det verkligen att skriva med en AI-tjänst. Låter helt sjukt, jag vet men jag hade ingen kvar att prata med. Det blev mitt boklplank och jag och frågade om en massa situstuoner som uppstått. Utan den så hade jag inte ens förstått hur allvarligt det var egentligen.

Jag kan bara svara utifrån mina känslor och upplevelser. Men när jag började fatta att jag inte var del av något normalt förhållande så synade jag hans hot. Bars några smågrejer i början för om hsn värkställde hoten som jsg fick. Inte en enda gång gjorde hsn det och det fick mig så sjukt mycket starksre.

• Jimmy75
    Verruckt skrev 2025-07-13 00:35:27 följande:

Vad jobbigt sånt här är att läsa. Jag lider verkligen med dig. Ditt låter mycket värre än det jag går igenom just nu men i mitt fall så hjälpte det verkligen att skriva med en AI-tjänst. Låter helt sjukt, jag vet men jag hade ingen kvar att prata med. Det blev mitt boklplank och jag och frågade om en massa situstuoner som uppstått. Utan den så hade jag inte ens förstått hur allvarligt det var egentligen.

Jag kan bara svara utifrån mina känslor och upplevelser. Men när jag började fatta att jag inte var del av något normalt förhållande så synade jag hans hot. Bars några smågrejer i början för om hsn värkställde hoten som jsg fick. Inte en enda gång gjorde hsn det och det fick mig så sjukt mycket starksre.

Jag citerar dig nu Verruckt eftersom du skriver om det här med hot, men jag vänder mig till er båda eftersom även TS tar upp hot som en av de centrala svårigheterna. Naturligtvis går det inte ge några garantier, men om ni funderar på hot rent generellt och hela poängen med att hota. Någon gång i era liv har ni kanske även själva hotat med något....och då menar jag till och med något så banalt som att man i ilska i tonåren kanske sagt till en förälder att "Om du gör (sätt in valfri gränssättning), så kommer jag sticka hemifrån och aldrig komma hem igen"

Vi hotar när vi känner oss pressade och försöker återta kontroll över situationen, försöker få ett maktövertag mot den vi hotar och poängen är den att vi alltid hotar med saker vi INTE vill genomföra. För om vi egentligen på riktigt hade avsikten att genomföra en handling som vi vet är oönskad av den som hör det, vore det ju sällsynt obegåvat att förvarna om något där risken finns att den som hör det då försöker hindra oss. Så poängen med hot i allmänhet är att uttrycka något vi egentligen inte vill göra, med syftet att avskräcka mottagaren från sin inslagna linje. Litegrann som att bluffa i poker. Sedan kan en del personer göra så att de genomdriver sina hot som inte är de allra grövsta bara för att försöka övertyga och visa att de minsann menar allvar. Även det är skrämseltaktik med syftet att avskräcka personen från att utmana fler av hoten.

• Anonym (Börja)

Börja med o sök en lägenhet utan att hon vet om det.  Sen när det är fixat så tar du ditt pick o pack o drar o kollar inte tillbaka. O blir du hotad. Spela in spara alla sms o sen polis anmäler du o söker kontakt o besöks förbud. Du MÅSTE ut från den här relationen. Flytta hem till föräldrarna om det behöv. Lycka till. Du är värd bättre. 

• Anonym (Skyddat boende)

Precis som att det finns skyddat boende för kvinnor, finns det det för män även om många inte känner till det. Du kan få hjälp från socialtjänsten att fly från henne. Du är utsatt för misshandel och då är det svårt att frigöra sig! 

stodlinjenforman.se/

• Anonym (J)

Men har du varit otrogen? Eller vart får hon allt detta ifrån. Nu skriver du ju att du inte älskar henne och troligtvis känner hon av det. Men med en överdriven reaktion.

Kam ni sätta er ner och prata, där du ÄRLIGT och rätt ut bara säger att dina känslor svalnat. 

Ja, hon kommer bli ledsen. Men säg nåt med att det är för er bådas skull och att du måste vara ärlig och att det är väl bättre det än att du skulle ljuga. Då visar du dig ärlig. Hon har ju uppenbart problem med tilliten och visar du dig ärlig kommer du framåt . 

• Anonym (J)

Sen, lämna henne bara. Men se till att ha nånstans att ta vägen . 

• Anonym (J)

Nu ursäktar detta ingenting men bakom hennes känslor med ilska är det troligtvis mycket sorg och rädsla. Ni är inte bra för varann. Säg det till henne med. Hon kommer inse det själv sen, men inte direkt 

Jag har varit en sån som skrikit kastat saker osv när jag visste mitt ex var otrogen och jag hade rätt. Men jag mådde skit då. Han kunde inte prata med mig. Ljög bara hela tiden . Vilket gjorde mig helt förstörd. 

• Jimmy75
    Anonym (Skyddat boende) skrev 2025-07-13 08:42:55 följande:

Precis som att det finns skyddat boende för kvinnor, finns det det för män även om många inte känner till det. Du kan få hjälp från socialtjänsten att fly från henne. Du är utsatt för misshandel och då är det svårt att frigöra sig! 

stodlinjenforman.se/

Den här kan inte understrykas nog. Nu vet jag inte hur just du är, men för många män är det jättesvårt att vända sig till samhället för hjälp och skydd mot en kvinna. Det är mycket vanligt att ha en massa tankar om att man som man borde kunna skydda sig fysiskt mot en kvinna. Been there att jag var fysiskt våldsutsatt och det är en knepig situation att hantera.
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-07-13 09:18:34 följande:

Men har du varit otrogen? Eller vart får hon allt detta ifrån. Nu skriver du ju att du inte älskar henne och troligtvis känner hon av det. Men med en överdriven reaktion.

Kam ni sätta er ner och prata, där du ÄRLIGT och rätt ut bara säger att dina känslor svalnat. 

Ja, hon kommer bli ledsen. Men säg nåt med att det är för er bådas skull och att du måste vara ärlig och att det är väl bättre det än att du skulle ljuga. Då visar du dig ärlig. Hon har ju uppenbart problem med tilliten och visar du dig ärlig kommer du framåt . 

Den typen av tillitsproblem han beskriver har med henne att göra för så kontrollerande är inte normalt eller rimligt att vara.
Svar på tråden Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?