• Anonym (Ensam)

Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande

Jag är en man på strax över 40 med två längre förhållanden i bagaget. Numera lever jag ensam, ingen partner, inga barn. Ensamheten går att hantera då jag har känt mig själsligt ensam hela livet, men den sexuella frustrationen är svårare att handskas med. 

Vi behöver inte göra detta inlägget till en roman, men jag förstår att jag inte har någonting att erbjuda som skulle få en annan människa att vilja dela sitt liv med mig. Jag skulle inte ha en suck på dagens dejting-marknad.

Självbefläckelse löser givetvis den sexuella frustrationen för stunden. Men det slutar alltid med känslor av misslyckande, bottenlös saknad, ensamhet och sorg. Känslor som alltid finns där, men som blir extra påträngande i denna situation. Det slutar helt enkelt alltid med att jag mår förbannat dåligt efteråt.

Frågan till allmänheten blir därför: Kan man göra något för att bli av med sexdriften?

Antidepressiva är säkert bland det första folk kommer att tänka på. Men nej, antidepressiva gör bara att man inte kan komma, de tar inte bort driften.

Jag har googlat men allt jag hittar handlar om hur man får tillbaka sexlusten, jag vill det motsatta. Så om någon har tips så får ni gärna lämna dessa här, för jag ser inte hur jag ska orka med detta i kanske 30 år till. 

• Svar på tråden Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande
  • Anonym (Fokusera_på_annat)

Fokusera på andra saker, skaffa hobbies och andra intressen, som upptar ditt tänkande och din tid, så kommer den sexuella frustrationen minska. Du har 2 förhållanden bakom dig. Var glad för det, och jämför dig med andra som kanske aldrig haft någon. Var tacksam för det du haft.

• Anonym (Mattias Karlsson)

Det låter som att du skulle må bra av att prata med någon. Tex en kurator.  För att kunna få verktyg att ta dig ur dina negativa tankar och den onda cirkel du hamnat i . 
    Onani har ingenting med ensamhet att göra , din egen sexualitet och din lust är på intet sätt automatiskt kopplat till en annan människa.  Onanera ska du kunna göra ändå för att det är skönt och för att det ger dig välbefinnande och släpper spänningar. 
    Du har halkat rejält i diket om du anser att det ör ett misslyckande att onanera.
    Skamkänslor tyder mer på att du kanske inte är helt överens med tanken på dina separationer och inte har bearbetat dom  , har du högt ställda krav på dig själv kanske? Är du högpresterande? 

Det låter som att du hamnat i dysfunktionell ensamhet vilket är alarmerande och något du måste ta tag i . 

• Anonym (L)

Har haft liknande känslor, har aldrig haft vare sig förhållande eller sex och det tär verkligen och den sexuella drivkraften känns verkligen som den orsakar mer plåga ibland. Samtidigt vill jag inte sluta att känna mig kåt ibland och att ha sex med sig själv är förvisso skönt även om det säkert inte är i närheten av att ha sex med en kvinna. Försök att fokuserar mer på annat så underlättar det. Funkar i alla fall hyfsat för mig.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Fokusera_på_annat) skrev 2025-07-13 09:18:40 följande:

Fokusera på andra saker, skaffa hobbies och andra intressen, som upptar ditt tänkande och din tid, så kommer den sexuella frustrationen minska. Du har 2 förhållanden bakom dig. Var glad för det, och jämför dig med andra som kanske aldrig haft någon. Var tacksam för det du haft.

Jag har både jobb och hobbies som upptar alldeles för mycket tid. Men jag kan inte hålla mig sysselsatt 24/7 enbart för att aktivt tränga bort saker som gör mig nedstämd. Jag vill hitta en lösning för att lindra sorgen och ensamheten jag bär på.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Mattias Karlsson) skrev 2025-07-13 10:47:01 följande:

Det låter som att du skulle må bra av att prata med någon. Tex en kurator.  För att kunna få verktyg att ta dig ur dina negativa tankar och den onda cirkel du hamnat i . 
    Onani har ingenting med ensamhet att göra , din egen sexualitet och din lust är på intet sätt automatiskt kopplat till en annan människa.  Onanera ska du kunna göra ändå för att det är skönt och för att det ger dig välbefinnande och släpper spänningar. 
    Du har halkat rejält i diket om du anser att det ör ett misslyckande att onanera.
    Skamkänslor tyder mer på att du kanske inte är helt överens med tanken på dina separationer och inte har bearbetat dom  , har du högt ställda krav på dig själv kanske? Är du högpresterande? 

Det låter som att du hamnat i dysfunktionell ensamhet vilket är alarmerande och något du måste ta tag i . 

En bra tanke, jag ska fundera på saken. Du har rätt, jag har extremt svårt att släppa olika händelser som jag upplever som misslyckanden. Jag fastnar ofta i oändliga grubblerier som inte leder någonstans.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (L) skrev 2025-07-13 11:02:03 följande:

Har haft liknande känslor, har aldrig haft vare sig förhållande eller sex och det tär verkligen och den sexuella drivkraften känns verkligen som den orsakar mer plåga ibland.

Här har vi en man som vet vad han pratar om, som förstår frustrationen och känslan av ensamhet och sorg som detta kan leda till.
    Jag hoppas att det löser sig för din del, att du tids nog hittar någon att dela livet med.
  • Anonym (en tanke)

Något som är bra är mindfulness eller meditation faktiskt. Det får en att fokusera mer på annat än det kroppsliga. 

• Anonym (Beert)

Skulle kunna vara jag som startade denna tråden, känner som dig TS även om jag är något yngre. Har inte hittat någon lösning själv tyvärr, en del säger att man ska träna och röra på sig, det funkar pyttelite.

• Anonym (L)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-07-13 12:22:21 följande:
    Här har vi en man som vet vad han pratar om, som förstår frustrationen och känslan av ensamhet och sorg som detta kan leda till.
    Jag hoppas att det löser sig för din del, att du tids nog hittar någon att dela livet med.
    Tack, detsamma!
  • Anonym (Tantra)

Har du testat tantra? En del hittar ju lugn antingen i att kontrol och leva ut eller andra andliga tekniker som kan stilla lusten om du upplever den som jobbig. Håller med om att det nog är bra att prata med någon men det finns ju en hel del tekniker att liksom styra om energin, se om det är något för dig? I de kretsarna kan du ju annars också leva ut men under kontrollerade former, även om det ?bara? är självbefläckelse (vilket ord!) så ges det en högre mening? 

Svar på tråden Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande