Jämställdhet kvinnosysslor
Hej! Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med min sambo sedan 20 år och familjefar sedan 18 år. Jag upplever att jag gör dagssysslorna, laga mat, röja kök, konstant städ (plock), väldigt mycket mer än min man och att han inte ser stöket och samtidigt har det stökigare än mig, samt problem att hitta saker som han inte lagt på sin plats uta bara ställt ner. Jag har slutat tjata om att han ska plocka upp efter sig och hans rum är jättestökigt. När jag tar upp att jag vill att han ska ta mer ansvar så hävdar han att han gör nästan lika mycket vilket i min värld är helt fel, men där står vi ord mot ord. Istället kan han sjunka in i sitt jobb och mobil och försvinna medan stöket bara växer. Jobbar övertid men tycker att vi ska lösa allt själva som städ, renovering m.m. själv tycker jag att just städ som behövs varje dag inte är ok att vi gör själva nr han inte gör något och istället jobbar och väntar ut mig tills jag får nog och städar allt eller ber honom göra det. Men jag vill inte behöva påminna min man om att städa. Han är som ett barn. Jag vill att han gör det självmant och ha hans hjälp till åtminstone 35% att han driver det själv. Han är över 50år. Ska men sätta hårt mot hårt och säga att vi ska ta in städhjälp? I slutändan lägger jag timvis på att städa varje dag, då jag känner mig rätt ensam i det arbetet och han själv visar för våra barn att det är ok att som familjefar låta mamman i huset ta nästan alla hemma sysslorna samtidigt som hon jobbar heltid. En förlegad kvinnosyn enligt mig.