• Anonym (Mamma)

Jämställdhet kvinnosysslor

Hej! Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med min sambo sedan 20 år och familjefar sedan 18 år. Jag upplever att jag gör dagssysslorna, laga mat, röja kök, konstant städ (plock), väldigt mycket mer än min man och att han inte ser stöket och samtidigt har det stökigare än mig, samt problem att hitta saker som han inte lagt på sin plats uta bara ställt ner. Jag har slutat tjata om att han ska plocka upp efter sig och hans rum är jättestökigt. När jag tar upp att jag vill att han ska ta mer ansvar så hävdar han att han gör nästan lika mycket vilket i min värld är helt fel, men där står vi ord mot ord. Istället kan han sjunka in i sitt jobb och mobil och försvinna medan stöket bara växer. Jobbar övertid men tycker att vi ska lösa allt själva som städ, renovering m.m. själv tycker jag att just städ som behövs varje dag inte är ok att vi gör själva nr han inte gör något och istället jobbar och väntar ut mig tills jag får nog och städar allt eller ber honom göra det. Men jag vill inte behöva påminna min man om att städa. Han är som ett barn. Jag vill att han gör det självmant och ha hans hjälp till åtminstone 35% att han driver det själv. Han är över 50år. Ska men sätta hårt mot hårt och säga att vi ska ta in städhjälp? I slutändan lägger jag timvis på att städa varje dag, då jag känner mig rätt ensam i det arbetet och han själv visar för våra barn att det är ok att som familjefar låta mamman i huset ta nästan alla  hemma sysslorna samtidigt som hon jobbar heltid. En förlegad kvinnosyn enligt mig.

• Svar på tråden Jämställdhet kvinnosysslor
  • Anonym (Så_typiskt_män)

Så typiskt män och en anledning så god som någon för mig att aldrig mer ha ett förhållande med en karl. De hjälper på sin höjd till efter mycket tjat men ser bara det att de har ett arbete att gå till som en lam ursäkt för att bara lata sig när de är hemma.

Mina f.d. har varit som dina och värre. Är så förbannat trött på att kvinnor fortfarande år 2025 ska behöva sköta markservicen åt lata män!

• Anonym (Abc)

Nu är jag man så den här diskussionen att kvinnor gör mer passar jag.

Vårt hem blev betydligt lättare att hålla ordning i när vi skaffade oss betydligt större hus och skaffade en robotdammsugare.

Men städhjälp kan absolut vara en grej att tänka på.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-13 09:40:33 följande:
    Jämställdhet kvinnosysslor

Hej! Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med min sambo sedan 20 år och familjefar sedan 18 år. Jag upplever att jag gör dagssysslorna, laga mat, röja kök, konstant städ (plock), väldigt mycket mer än min man och att han inte ser stöket och samtidigt har det stökigare än mig, samt problem att hitta saker som han inte lagt på sin plats uta bara ställt ner. Jag har slutat tjata om att han ska plocka upp efter sig och hans rum är jättestökigt. När jag tar upp att jag vill att han ska ta mer ansvar så hävdar han att han gör nästan lika mycket vilket i min värld är helt fel, men där står vi ord mot ord. Istället kan han sjunka in i sitt jobb och mobil och försvinna medan stöket bara växer. Jobbar övertid men tycker att vi ska lösa allt själva som städ, renovering m.m. själv tycker jag att just städ som behövs varje dag inte är ok att vi gör själva nr han inte gör något och istället jobbar och väntar ut mig tills jag får nog och städar allt eller ber honom göra det. Men jag vill inte behöva påminna min man om att städa. Han är som ett barn. Jag vill att han gör det självmant och ha hans hjälp till åtminstone 35% att han driver det själv. Han är över 50år. Ska men sätta hårt mot hårt och säga att vi ska ta in städhjälp? I slutändan lägger jag timvis på att städa varje dag, då jag känner mig rätt ensam i det arbetet och han själv visar för våra barn att det är ok att som familjefar låta mamman i huset ta nästan alla  hemma sysslorna samtidigt som hon jobbar heltid. En förlegad kvinnosyn enligt mig.

Jag hade det sådär med mitt ex. Orkade tillslut inte tjata så jag tog all städning istället. 

Har ni råd så är nog städjälp den smärtfriaste lösningen!
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-13 09:40:33 följande:

Ska man sätta hårt mot hårt och säga att vi ska ta in städhjälp? 

Ja.

Och kanske kanske trillar polletten ner när han märker att hans arbetsbörda är oförändrad, hemmet är lika rent som vanligt och du är mer utvilad.
  • Anonym (Libbsticka)

Det finns appar man kan ha i telefonen där alla rapporterar vad de gör i hushållet, undersök det. Kartlägg hur mycket tid ni lägger på en månad och jämför.

Jag och min man gjorde det för längesen med streck på ett papper på kylskåpsdörren bara- hur många ggr man tagit ut sopor, lagat middag, ställt undan disken, dammat och dammsugit ett rum, skurat toaletten, kört och hängt en tvätt osv osv. vad ni nu behöver få gjort.

Kör en månad och jämför. Ofta är det till kvinnans fördel att bara räkna "streck" och inte "tid", eftersom män som är ovana är enormt långsamma på att städa.

Vi fick göra den kontrollen tre gånger innan det var jämnt, men de senaste 15 åren har jag inga klagomål på min man på den punkten. Och han är mycket mer effektiv på att städa idag.

• Anonym (A)

Men fundera också på om ni kan göra hemmet mer lättstädat genom att plocka bort prylar. Vi städar badrummen medan roboten dammsuger och moppar på mindre än en timme. Behöver inte flytta nåt när vi dammtorkar utan drar över snabbt med swiffer. Osv

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2025-07-13 10:22:52 följande:

Det finns appar man kan ha i telefonen där alla rapporterar vad de gör i hushållet, undersök det. Kartlägg hur mycket tid ni lägger på en månad och jämför.

Jag och min man gjorde det för längesen med streck på ett papper på kylskåpsdörren bara- hur många ggr man tagit ut sopor, lagat middag, ställt undan disken, dammat och dammsugit ett rum, skurat toaletten, kört och hängt en tvätt osv osv. vad ni nu behöver få gjort.

Kör en månad och jämför. Ofta är det till kvinnans fördel att bara räkna "streck" och inte "tid", eftersom män som är ovana är enormt långsamma på att städa.

Vi fick göra den kontrollen tre gånger innan det var jämnt, men de senaste 15 åren har jag inga klagomål på min man på den punkten. Och han är mycket mer effektiv på att städa idag.

Detta låter bra, men min man hävdar att han gör annat, vilket han väldigt gärna gör. Som att meka med grabbarnas moppe när den är trasig, fixa bilen om sönder. Och hävdar sen att det är bättre om jag gör sånt jag är bra på och han sånt han är bra på. Ska vi skriva upp allt som behövs i en familj blir det väldigt mycket att skriva upp. Är rätt säker på att jag kommer vinna den listan på bara några dagar men han är väldigt smart så han kommer hitta något sätt att lirka sig ur ändå. Robotdammsugare tror jag inte går eftersom vi har en hel del mattor och ganska många grejer framme samt två våningar och höga trösklar. Sen  har jag prioriterat bort dammsugandet för flera år sedan då jag inte orkade ha det dammsugat och nu dammsugar jag ungefär en gång varannan månad. Så dammsugandet är inte det stora problemet utan det är matlagning städa kök och disk som behöver göras ca en till två gånger om dagen. Just den delen med köket är något som inte städare brukar göra heller vad jag vet utan det de gör är det mest sånt som jag har prioriterat bort och gör kanske en gång per år. Förutom dammsuga som jag gör efter behov när jag inte står ut, ca varannan månad.
  • Anonym (Nia)

Har bara ett råd: Flytta isär. Är ej elak eller ironisk. Tro mig, du kommer må mycket bättre.
    Jag hade aldrig någonsin vare sig ställt upp på att ta hand om majoriteten av hushållsarbetet (eller leva med någon som förväntar sig att jag ska vara en vuxen människas morsa) och jag hade inte heller klarat av att försöka leva i någon annans mastodont-stök och låtsas som att jag mådde bra i det. Flytta isär. Bli särbos. 

• Tow2Mater

Städar du timvis per dag är ju något konstigt, hur många barn och husdjur har ni? Men ja, ta in städhjälp en dag i veckan, det är väl bara att säga till honom att så blir det och så gör du det. Efter några veckor, om han inte gillar vad det kostar, kan ni diskutera vem som ska göra vad och omfördela. 

• Anonym (Mamma)

Grejen är ju också att det vi skulle behöva hjälp med är att plocka undan allt möjligt men oftast disk och göra rent i köket och tömma diskmaskinen varje dag. Jag tror inte någon städfirma gör det. Det som städfirmor gör är mindre viktigt och gör mindre nytt för välmåendet.

Svar på tråden Jämställdhet kvinnosysslor