• Anonym (J)

Mitt ex och hans fd tjej hör av sig efter 10 år

För 10 år sedan träffade jag en kille under ca 1 års tid. Den första månaden var han väl snäll men efter ett tag började jag märka att han började bete sig annorlunda. Han gömde mobilen, smög ut och tog samtal, blev lättirriterad och började utan anledning kalla mig fula saker när vi inte sågs, i sms. Han fullständigt matade på med sms i form av tex du är störd, idiot, efterbliven, psykfall, du hör hemma på psyket, ingen kommer någonsin vilja ha dig, osv. 

Han hade en annan samtidigt. Jag frågade det lite snällt om det stämde, ena stunden sa han ja , skrattade mig i ansiktet och sa att han aldrig skulle vilja ha mig ändå och nästa nej. En gång skrattade han i mitt ansikte och sa att han aldrig ens träffat mig, att vi aldrig hållt på och att det är något jag fått för mig. Jag blev rädd och började gråta, varav han sen sa förlåt och att han skojade. 

Allr detta varvades med ord som att jag är världens finaste, snällaste tjej. Jag fick panik, blev rädd och åkte ibland till honom för att prata om vad allt berodde på. Vi blev vänner. Jag åkte hem igen (7 mil enkel väg) och det börjades om igen. Så höll det på under nästan 1 års tid. Jag förstod ingenting och vågade inte heller lämna då han jag blev rädd. Men till slut fick jag nog för jag var helt förstörd. Bytte nummer. Sen pratade vi inte mer.

Nu 10 år efter hörde han av sig. Hans tjej hade lämnat honom och hade varit otrogen 2 ggr. Han bad om ursäkt och förklarade varför det hade blivit som det hade blivit. Enligt honom var hans tjej helt galen och väldigt svartsjuk. Han har träffat en annan. Men han ville bli vän med mig. 

Hans fd tjej hörde sen av sig till mig också. Hon undrade hur han hade varit mot mig eftersom han hade behandlat henne dåligt. Hon frågade också om min version, hur allt hade gått till. Hon kände sig lurad. Han hade till henne sagt att jag var fullständigt galen och förföljde honom. Tydligen massor med fula ord, målade upp mig som en hemsk människa. Men när jag berättade allt sa hon att hon hade gjort samma sak själv och förstod mig helt. Litar dock inte på henne heller för hon visste att jag träffade honom samtidigt, varför fortsätta då? Och varför hörde hon inte av sig till mig för att redan då fråga om min version. Men men. 

Båda vill vara vän med mig. Jag klarar inte det. 

Allt detta drar upp gamla minnen och jag mår just nu skit. Som någon sorts PTSD där allt dras upp igen och jag mår lika dåligt nu som när det hände. Har panikångest . 

Vad håller dessa människor på med? Hur ser ni på hela situationen? Självklart ska jag inte ha mer kontakt med den men vad pysslar de med? 

• Svar på tråden Mitt ex och hans fd tjej hör av sig efter 10 år
  • Anonym (J)

Han sa dessutom att det var hon som delvis gjorde att han kallade mig så mycket fula saker. inget var något han menade. Det var han tydlig med. 

• Ess

Varför skulle du vilja va vän med dem?
    Blockera dem överallt och nonchalera dem totalt. 

• Anonym (Kimchi)

Bryt genast. Du ska inte ha något med någon av dem att göra. Kommer inte ut något bra av det. Ta hjälp av kurator att bena ut vad som hänt och hur du kan släppa det. Du ska vidare i livet och lämna detta bakom dig. Det är inte fel på dig. 

• Queen81

Spring för ditt liv! Du vill inte ha dessa människor i ditt liv! Blockera, överallt där du kan, och gå vidare. 

• Anonym (J)
    Ess skrev 2025-07-15 08:23:17 följande:

Varför skulle du vilja va vän med dem?
    Blockera dem överallt och nonchalera dem totalt. 

Nej jag undrar det med? Men jag blir rädd, och det är som att jag är i detta igen. Har fullständig panik 
  • Lynx123
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 07:40:36 följande:

Han sa dessutom att det var hon som delvis gjorde att han kallade mig så mycket fula saker. inget var något han menade. Det var han tydlig med. 

Sämsta ursäkt jag hört - är han 4 är gammal eller? Spring för ditt liv. Blocka och gå vidare. Se aldrig tillbaka!
  • Anonym (J)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-07-15 08:31:54 följande:

Bryt genast. Du ska inte ha något med någon av dem att göra. Kommer inte ut något bra av det. Ta hjälp av kurator att bena ut vad som hänt och hur du kan släppa det. Du ska vidare i livet och lämna detta bakom dig. Det är inte fel på dig. 

Queen81 skrev 2025-07-15 08:32:44 följande:

Spring för ditt liv! Du vill inte ha dessa människor i ditt liv! Blockera, överallt där du kan, och gå vidare. 

Tack för era svar.

Jag har nu blockat båda två. Rädd men, samtidigt känns det skönt. 
  • Anonym (J)
    Lynx123 skrev 2025-07-15 08:59:46 följande:
    Sämsta ursäkt jag hört - är han 4 är gammal eller? Spring för ditt liv. Blocka och gå vidare. Se aldrig tillbaka!
    Ja den var bara löjlig. Jag tycker det är läskigt det här. Varför beter man sig på det här viset? Märker sådana män att man är lite för snäll, en försiktig tjej? Lätt byte? 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 10:26:28 följande:
    Ja den var bara löjlig. Jag tycker det är läskigt det här. Varför beter man sig på det här viset? Märker sådana män att man är lite för snäll, en försiktig tjej? Lätt byte? 
    Åtminstone han är psykopat, kanske båda. Bra med blockning, fortsätt så resten av ditt liv.

Ja, antisociala människor tycker om att göra andra illa, lätt byte ja. Få hjälp att bearbeta så att det inte händer igen. Vissa saker får man aldrig svar på, det enda du kan styra är dig själv.
  • Ess
    Anonym (J) skrev 2025-07-15 08:37:32 följande:
    Nej jag undrar det med? Men jag blir rädd, och det är som att jag är i detta igen. Har fullständig panik 
    Jag förstår att du blir rädd. Men du är INTE i detta igen, du kan avskärma dig och blockera och definitivt inte svara dem. 
  • Anonym (hamb)

Jag tror tjejen talar sanning. Men du har oavsett inget krav på dig att ha något med dem att göra. Bra att du blockade.

Håll dig undan mannen, han är helt klart inte normal.

• Queen81
    Varför man beter sig så? Man är inte frisk. Han låter verkligen inte som en frisk petspn. En normalfuntad person beter sig inte som han gör.
  • Anonym (Lilla m)

Därför att han är en person som manipulerar människor! Låt dig inte vävas in i nätet igen! Var beredd på att han kanske kommer försöka kontakta dig på andra sätt.

• Anonym (No)

Blocka och gå vidare. Inte svårare än så. 

• Jimmy75
    Det går inte förstå den sortens beteende utifrån ett rationellt, normalt tänkande. Det är andra referensramar som styr där. "bara" att blocka och hitta sätt att släppa det om du kan det. Märker du att det ändå påverkar dig tankemässigt kan du behöva prata med någon.
  • Anonym (K)

Förmodligen har dom gjort slut och hon har sagt att hon ska kontakta dig för att kolla om han har behandlat dig likadant som han behandlade henne. Han kontaktar dig för att kontrollera situationen och hitta på lögner/försöka rädda situationen. En manipulativ kille. Bra att du blockade. 

• Anonym (K)

Förmodligen har dom gjort slut och hon har sagt att hon ska kontakta dig för att kolla om han har behandlat dig likadant som han behandlade henne. Han kontaktar dig för att kontrollera situationen och hitta på lögner/försöka rädda situationen. En manipulativ kille. Bra att du blockade. 

• Anonym (Crazy)

Det där han gör är själva definitionen av psykisk misshandel. Dessutom verkar han bra på att manipulera och ljuga för folk. Han lyckades med både dig, och hans nuvarande ex.

I övrigt verkar han fullständigt psyko. Du ska vara så himla glad att du blev av med honom. Hon som tog över fick nog ångra sitt val av man. Hon har säkert blivit totalt nedvärderad och psykiskt misshandlad under tiden de varit tillsammans. Var glad att det inte var du. Ingen behöver någon som ger en sämre självkänsla och självförtroende.

Jag vet att man inte bör sätta diagnos på andra, men han låter som en riktig psykopat. Om inte så är han ett otroligt svin som borde hållas borta från kvinnor.

• rytm

Bryt all kontakt. Jag har varit i en likande relation och just nu har vi ingen kontakt, men jag väntar bara på att han ska försöka kontakta mig. Dessa människor är fixerade vad andra tycker om dom, extrema kontrollbehov. Dessutom lägger dom ut krokar och behandlar alla som änglar ena stunden och demoner andra. Inte friskt. Förstår obehaget men det går över. Man får bara vara konsekvent. Det bästa är att ge dom så lite som det går. Var stark och se framåt. 

Svar på tråden Mitt ex och hans fd tjej hör av sig efter 10 år