• Anonym (Sjuk)

Förkyld väldigt länge

Finns det fler här som ligger sjuka i förkylning mitt i sommaren?
    Själv verkar jag aldrig bli frisk. Efter två veckor går febern fortfarande upp och ner. Så tråkigt.

• Svar på tråden Förkyld väldigt länge
  • Anonym (Sjuk)

Eller om någon har tips? Eller brukar det ta så här lång tid?

• Anonym (Fästing?)

Har du haft nån fästing i år? Det kan ju vara borrelia.

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Fästing?) skrev 2025-07-15 19:08:21 följande:

Har du haft nån fästing i år? Det kan ju vara borrelia.

Hej, nej ingen fästin. däremot bihåleinflammation endast ena sidan, så antar jag fått i mig någon bakterie från tex bad.
  • Anonym (Saltvatten spray mm.)

Jag brukade vara en sådan där person som typ blev förkyld varannan månad eller var tredje.

Tills jag började använda saltvatten spray, man kan även koka saltvatten själv och skölja näsan med. Jag blir aldrig förkyld numera i princip. Kanske 1 gång på ett år. Senast var över 1 år sedan.

Helst ska du göra detta några ggr i veckan eller efter behov. Ventilationen i många lägenheter är rätt dålig med.  Och det märks speciellt under just sommaren eller vintern, när det är som varmast/torrast.

Nu kanske du har något värre, som dom andra i tråden skriver om. Men oavsett, väldigt bra sätt att undvika förkylningar. Då är jag inte den mest hälsosammaste( inte överdrivet onyttig heller) och sover dessutom dåligt i perioder. Men återfuktning av slemhinnor under dessa årstider är super bra. Håller även bihåleinflammation borta. Något jag brukade få ibland också.

Har du badat ute? Så tänk på att våra badplatser numera (tyvärr) inte är så rena som vi vill tro. Mycket otjänligt vatten på vissa ställen och algblomning.

Krya på dig!

• Erifra

Jag har hört att förkylningar kan bli mer sega/ långdragna under sommaren. Men håller med övriga - kan ju vara värt att besöka vct närfu haft feber såpass länge

• Anonym (Sjuk)
    Lynx123 skrev 2025-07-15 21:44:24 följande:

Boka tid hos vc. Så här länge ska du inte ha feber.

Gjorde det men blev bara hemskickad med tips om nässpray.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Saltvatten spray mm.) skrev 2025-07-15 22:55:56 följande:

Jag brukade vara en sådan där person som typ blev förkyld varannan månad eller var tredje.

Tills jag började använda saltvatten spray, man kan även koka saltvatten själv och skölja näsan med. Jag blir aldrig förkyld numera i princip. Kanske 1 gång på ett år. Senast var över 1 år sedan.

Helst ska du göra detta några ggr i veckan eller efter behov. Ventilationen i många lägenheter är rätt dålig med.  Och det märks speciellt under just sommaren eller vintern, när det är som varmast/torrast.

Nu kanske du har något värre, som dom andra i tråden skriver om. Men oavsett, väldigt bra sätt att undvika förkylningar. Då är jag inte den mest hälsosammaste( inte överdrivet onyttig heller) och sover dessutom dåligt i perioder. Men återfuktning av slemhinnor under dessa årstider är super bra. Håller även bihåleinflammation borta. Något jag brukade få ibland också.

Har du badat ute? Så tänk på att våra badplatser numera (tyvärr) inte är så rena som vi vill tro. Mycket otjänligt vatten på vissa ställen och algblomning.

Krya på dig!

Bra tips! Måste prova att göra det regelbundet.
  • Lynx123
    Anonym (Sjuk) skrev 2025-07-15 23:05:06 följande:
    Gjorde det men blev bara hemskickad med tips om nässpray.
    Efter två veckor med feber som inte släpper? Det låter mysko! Gå till en annan läkare.
  • Anonym (Yes)

Ja det händer nästan varje år..men blir jag sjuk på sommaren då blir jag dålig rätt länge. Det är som att förkylningen aldrig riktigt bryter ut? Samma gäller vid hosta..den får man nästan gå med hela sommaren om man åker på det. 

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Yes) skrev 2025-07-16 20:22:44 följande:

Ja det händer nästan varje år..men blir jag sjuk på sommaren då blir jag dålig rätt länge. Det är som att förkylningen aldrig riktigt bryter ut? Samma gäller vid hosta..den får man nästan gå med hela sommaren om man åker på det. 

Okej! Kanske därför jag nästan varje dag trott att jag blivit frisk för att snart inse att så inte är fallet. Nu äntligen feberfri men så så trött.
    folk är ute och glassar, själv ligger jag isolerad och ensam hua.
Svar på tråden Förkyld väldigt länge