• Anonym (Ledsen)

Astma och katter. Hur göra?

Egentligen vet jag nog svaret på detta, men vill endå rådfråga er om någon har samma erfarenhet och hur ni gjort.

Har kontaktat min astma läkare. Men han har nog semester just nu.
    För 11 år sedan fick jag astma. Jag är 41 år idag. Jag har under dessa 11 åren fortsatt att ha katter och hästar. Går på relativt starka kortison inhalationer dagligen.
    Men, min astma har de 2-3 senaste åren gått i skov mycket mer än innan. Och nu det senaste året har den blivit sämre och sämre. 
    Jag börjar med nära till tårarna inse att det kanske inte funkar för mig att ha kvar mina katter då jag hostar mycket och rosslar i luftrören. Går på kortison kur med tabletter titt som tätt, det blir bättre men sen blir det sämre igen.
    Jag satt nu och googlade på astma och kattallergener. Och dessa går inte så bra ihop alltid. 
    Mina katter har ingen möjlighet att vara utekatter pga olika orsaker utan har en stor innätad balkong istället. Och jag försöker ha öppet så mycket som möjligt.
    Kan tillägga att jag städar ofta för att bli av med katthåren osv. 
    Är det kört för mig nu? Det känns helt ärligt så att jag måste hitta nytt hem till mina älsklingar. Men hur ska jag kunna det? Jag har ingen partner, inga barn utan bara mina katter. Jag kommer att gå isönder. Men samtidigt, jag kan inte leva med min astma som den är nu. 
    😭😭
  • Svar på tråden Astma och katter. Hur göra?
  • Anonym (Ledsen)

Ingen alls? 

• Anonym (Mia)

Jag vet precis vilket plågsamt beslut du har att fatta och jag avundas dig inte. Som allergisk astmatiker valde jag att omplacera min katt. Det var tungt, så tungt att göra det, men jag ångrar det inte. Katten har ett bra hem och är omhuldad och älskad, och jag kan andas ... 

Svar på tråden Astma och katter. Hur göra?