• Isabiten

Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?

Vi är en familj på fyra personer, två vuxna och två tonåringar. Min yngsta har selektivt ätande, glutenintolerans och autism så har särskild mat till honom. Det skulle vara intressant om vi andra kunde klara oss på 1000-lappen sista veckan innan lön. Vill att det ska kännas ok med maten eftersom vi är lediga. Vad hade du prioriterat? Tilläggas bör att äldste pojken tränar stenhårt och gärna äter kyckling. 

• Svar på tråden Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?
  • Anonym (Jane)

Jag förmodar att ni redan har en hel del mat hemma, även kött/fisk/kyckling/korv.

Så utgår från vad ni har och komplettera med det som behövs så klarar ni er fint.

Nyfiken, hur kommer det sig att ni inte har mer pengar kvar?

• Anonym (Sportmamman)

1000kr är ganska mycket.
    Havregrynsgröt till frukost.
    pannkakor  med extra ägg
    korvgryta
    Bor ni lantligt finns det ofta bär att plocka, bor ni i stan har ni troligen fler lågpriser att välja bland.
    Ofta finns ju fryst kycklingfilé på tillbud, brukar grilla ett par kilo åtgången.
    Hemmagjord pizza på tex egen deg eller libabröd, fyllning det som finns i frysen.

• Anonym (Tjing)

Jag skulle satsa som många i Indien gör, köra vegetariskt. För ris tillsamman med bönor/linser ger fullgott protein.

Detsammana gäller bröd tillsammams.med bönor/linser.

Tofu, som är bearbetade soyabönor, har jag för mig ger fullgott protein i sig själv.

Havregrynsgröt är mättande, gott med russin/kanel eller sylt. Köp mjölk som det är extrapris på.

Potatisgratäng med lök och mjölk är nyttigt och gott. 

Sedan får man köpa lite trevliga kryddor som piggar upp det hela som risröror och grytor, som röd currypasta och Garam masala. Men är det ont om pengar räcker curry och paprikapulver duger långt.

Hasselbackspotatis är jättegott.

Jordnötter ger mycket bra fett och protein. Kan göra jordnötssås t.ex. 

Kål är suveränt för det är billigt och gott. Späd kål till sallad och vanlig kokt i gryta. Kål och potatis ger C-vitamin.

Äppelpaj eller rabarberpaj om man kan få tag på billiga äpplen

Fattiga riddare: Gsmmalt vitt bröd som steks i margarin, kanel och socker har jag för mig.

En del rotfrukter har också fördelaktigt pris. Gör en morots eller en annan gratäng, t.ex rotmos.

• Isabiten
    Anonym (Jane) skrev 2025-07-17 14:03:19 följande:

Jag förmodar att ni redan har en hel del mat hemma, även kött/fisk/kyckling/korv.

Så utgår från vad ni har och komplettera med det som behövs så klarar ni er fint.

Nyfiken, hur kommer det sig att ni inte har mer pengar kvar?

Det går åt mer pengar till mat under semestern för oss men istället för att ta av barnbidraget vill jag se om det går att snåla in sista veckan. Men vi har pengar så det är ingen kris.
  • Isabiten
    Anonym (Sportmamman) skrev 2025-07-17 14:15:49 följande:

1000kr är ganska mycket.
    Havregrynsgröt till frukost.
    pannkakor  med extra ägg
    korvgryta
    Bor ni lantligt finns det ofta bär att plocka, bor ni i stan har ni troligen fler lågpriser att välja bland.
    Ofta finns ju fryst kycklingfilé på tillbud, brukar grilla ett par kilo åtgången.
    Hemmagjord pizza på tex egen deg eller libabröd, fyllning det som finns i frysen.

Tack för bra tips!
  • Isabiten
    Anonym (Tjing) skrev 2025-07-17 14:16:37 följande:

Jag skulle satsa som många i Indien gör, köra vegetariskt. För ris tillsamman med bönor/linser ger fullgott protein.

Detsammana gäller bröd tillsammams.med bönor/linser.

Tofu, som är bearbetade soyabönor, har jag för mig ger fullgott protein i sig själv.

Havregrynsgröt är mättande, gott med russin/kanel eller sylt. Köp mjölk som det är extrapris på.

Potatisgratäng med lök och mjölk är nyttigt och gott. 

Sedan får man köpa lite trevliga kryddor som piggar upp det hela som risröror och grytor, som röd currypasta och Garam masala. Men är det ont om pengar räcker curry och paprikapulver duger långt.

Hasselbackspotatis är jättegott.

Jordnötter ger mycket bra fett och protein. Kan göra jordnötssås t.ex. 

Kål är suveränt för det är billigt och gott. Späd kål till sallad och vanlig kokt i gryta. Kål och potatis ger C-vitamin.

Äppelpaj eller rabarberpaj om man kan få tag på billiga äpplen

Fattiga riddare: Gsmmalt vitt bröd som steks i margarin, kanel och socker har jag för mig.

En del rotfrukter har också fördelaktigt pris. Gör en morots eller en annan gratäng, t.ex rotmos.

Tack för alla tips! Tyvärr går inte vegetarisk mat hem här men jag äter det gärna. 
  • Anonym (Tjing)

Glömde: för att göra Fattiga riddare behöver man ägg, mjöl, socker margarin och kanel. Och så gammalt vitt bröd förstås. 

Det är helt O.K. att vilja spara ibland! Kan vara en rolig utmaning! Smart att inte konsumera slut på pengarna. 

• Anonym (?)
    Isabiten skrev 2025-07-17 14:33:07 följande:
    Tack för alla tips! Tyvärr går inte vegetarisk mat hem här men jag äter det gärna. 
    Äter de inte grönsaker, pannkakor, potatis, pasta, ris, bröd?
  • Anonym (Tjing)

Man kan göra en grönsakssoppa och koka med röda linser, så att de löser upp sig och det hela blir lite simmigt, som en redning. Då märks inte linserna.

Man kan ocks ha hälften köttfärs och hälften röda linser som får koka sönder. 

• Isabiten
    Anonym (?) skrev 2025-07-17 14:35:59 följande:
    Äter de inte grönsaker, pannkakor, potatis, pasta, ris, bröd?
    Haha jo men jag menar typ böner, linser, tofu osv😅
Svar på tråden Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?