• Förstagångsmamma91

Falskt alarm ryggmärgsbråck KUB

Väntar mitt första barn och har redan varit igenom en känslomässig bergochdalbana :/

På KUBen i vecka 13 såg allt fint ut, sen fick jag ett samtal två dagar efter att läkarn först på fotona i efterhand såg vad hon trodde kunde vara ett ryggmärgsbråck. Vi var inne 5 dagar senare men eftersom att bebisen fortfarande var så liten kunde de ej se mycket (trots vaginalt ultraljud), så vi fick vänta två veckor till.

Idag ca två veckor senare (vecka 16+5) var vi inne igen och läkarn (en annan, inte samma som på KUBen) var supernoggrann, kollade ryggrad, svanskota, hjärna suuupernoggrant och han hittade ingenting. Han sa att vi helt kan utesluta öppet ryggmärgsbråck och att vi kan vara lugna. 

Deras förklaring var att ?såhär är det ibland eftersom tekniken tillåter oss att se bebisen så tidigt, man kan se saker som man inte riktigt vet vad det är, som sen visar sig vara ingenting?.

Vi fick bra nyheter till slut och jag vågar
    knappt tro det - jag hittar liksom inga liknande historier om falska alarm vid ryggmärgsbråck? känner ni till några?

Tack <3

• Svar på tråden Falskt alarm ryggmärgsbråck KUB
  • McIris

Inte just ryggmärgsbråck. Men de såg nåt som verkade skumt på hjärtat på äldsta dottern vid tidigt ultraljud. Sen var det inget alls när experten kollade några veckor senare. Så kan det vara. Bra att är noggranna. Ta du det lugnt. Du kommer ha resten av ditt liv att oroa dig för allt inget med barnet.

• Förstagångsmamma91
    McIris skrev 2025-07-17 23:15:01 följande:

Inte just ryggmärgsbråck. Men de såg nåt som verkade skumt på hjärtat på äldsta dottern vid tidigt ultraljud. Sen var det inget alls när experten kollade några veckor senare. Så kan det vara. Bra att är noggranna. Ta du det lugnt. Du kommer ha resten av ditt liv att oroa dig för allt inget med barnet.

Skrattade faktiskt gott åt sista meningen, tack för
    det och tack för svar!
  • McIris
    Förstagångsmamma91 skrev 2025-07-17 23:25:02 följande:
    Skrattade faktiskt gott åt sista meningen, tack för
    det och tack för svar!
    Varsågod! Man tänker att när barnet väl är ute så är det lugnt. När barnet börjar äta själv, gå, prata, börjar skolan, går ut skolan etc. Då jävlar kan jag vara mer chill. En 18- åring och tre barn senare. It ain?t never going to happen haha!
  • Förstagångsmamma91
    McIris skrev 2025-07-17 23:40:47 följande:
    Varsågod! Man tänker att när barnet väl är ute så är det lugnt. När barnet börjar äta själv, gå, prata, börjar skolan, går ut skolan etc. Då jävlar kan jag vara mer chill. En 18- åring och tre barn senare. It ain?t never going to happen haha!
    Förstår precis, haha!!
Svar på tråden Falskt alarm ryggmärgsbråck KUB