• Vårsolen123

RFSU testa ofta. Era erfarenheter?

Hej, jag har testat positivt med känsliga tester sedan kvällen 9 dpo. Är idag 16 dpo. Har senaste dagarna börjat testa med rfsu testa ofta som är lite mindre känsligt för att följa stregringen av HCG. 

Jag har haft stegring var 48timme men det går ganska sakta men endå med rätt tydlig ökning. Imorse tyckte jag att testet var lite svagare än igår morse? Hur har stegringen sett ut för er? Har ni liknande upplevelser som mig. Dvs att vissa mornar var det lite svagare. Tankarna börjar direkt skena iväg...

Infogar dagens test, 16 dpo morgon. Kan tillägga att jag även testade med ett clearblue digitalt som visade 1-2 veckor. Är så orolig för att mina nivåer inte ökar som det ska eller är för låga för att vara 16 dpo. 

• Svar på tråden RFSU testa ofta. Era erfarenheter?
  • Anonym (funkat fint för mig)

Dessa tester har gett korrekta resultat för mig under båda mina graviditeter. Då har jag testat 1-2 v efter att mensen borde kommit.

Du behöver nog ta det lite lugnt och andas. Testa om en vecka. Tänk på annat.

Stress och oro kan minska risken att bli gravid och behålla graviditet.

Fattar inte alls detta med att neurotisk testa med flera olika tester. Vad är grejen liksom?

• Vårsolen123
    Anonym (funkat fint för mig) skrev 2025-07-18 21:42:35 följande:

Dessa tester har gett korrekta resultat för mig under båda mina graviditeter. Då har jag testat 1-2 v efter att mensen borde kommit.

Du behöver nog ta det lite lugnt och andas. Testa om en vecka. Tänk på annat.

Stress och oro kan minska risken att bli gravid och behålla graviditet.

Fattar inte alls detta med att neurotisk testa med flera olika tester. Vad är grejen liksom?

Tack för ditt svar. 

Tycker dock att din kommentar är lite okänslig. Du kanske inte förstår grejen men du har ingen aning om vad andra människor på nätet har gått igenom som gör att personen exempelvis känner starkt behov av att testa ofta. Tänk bara på hur du uttrycker dig i framtiden.
  • Anonym (funkat fint för mig)
    Ledsen om du tog illa upp. Det var en allmän undran då man ofta läser här på forumet om kvinnor som testar flera ggr med olika test eller som testar varje dag, eller som vill testa väldigt tidigt, typ nån vecka innan mensen borde komma.
  • Anonym (C)
    Vårsolen123 skrev 2025-07-18 10:42:38 följande:
    RFSU testa ofta. Era erfarenheter?

Hej, jag har testat positivt med känsliga tester sedan kvällen 9 dpo. Är idag 16 dpo. Har senaste dagarna börjat testa med rfsu testa ofta som är lite mindre känsligt för att följa stregringen av HCG. 

Jag har haft stegring var 48timme men det går ganska sakta men endå med rätt tydlig ökning. Imorse tyckte jag att testet var lite svagare än igår morse? Hur har stegringen sett ut för er? Har ni liknande upplevelser som mig. Dvs att vissa mornar var det lite svagare. Tankarna börjar direkt skena iväg...

Infogar dagens test, 16 dpo morgon. Kan tillägga att jag även testade med ett clearblue digitalt som visade 1-2 veckor. Är så orolig för att mina nivåer inte ökar som det ska eller är för låga för att vara 16 dpo. 

Urintest kan aldrig mäta några nivåe. rfsu ofta är sega med att ge utslag och precis som alla andra märken behöver inte linjen bli gradvis starkare. Urintest är inte konstruerade för att mäta utan bara för att ge utslag eller inte. Sen blir de absolut starkare med tiden, men två helt olika nivåer på hcg kan ge samma styrka på linjen. 

Veckotesten är heller absolut inget att oroa sig för. För jag kommer ifrån är det vanligt att också ta blodprov för hcg och läste senast idag om en tjej som trots 14000 o hcg på blodprov aldrig fått 3+ på dem. 

Det är också vanligt att få starkare utslag på dagtid/kväll än morgon, det är inviduellt när urinen är mest koncentrerad. Jämför bara morgon med morgon. 

lucka till 

Svar på tråden RFSU testa ofta. Era erfarenheter?