• Anonym (nyfiken)

22 bilar bröt mot stoppförbud

Jag spenderade en slö sommardag igår så jag hade uppsikt av dels en stoppförbudskylt och dels en del av en parkering. 

Under de 6 timmar jag var där observerade jag 37 bilar som stannade precis framför stoppförbudsskylten, inte inräknat de som stod i kö för övergångsstället, naturligtvis. De flesta som stannade där verkade göra sig ärenden i någon av affärerna precis i närheten, de flesta stod i 5-10 minuter, ibland verkade det vara någon kvar i bilarna men det är lite svårt att säga säkert.

Utöver det observerade jag även 10 bilar som helt enkelt parkerade antingen på infarten till den lilla boendeparkeringen alldeles "runt hörnet" från stoppförbudet, eller längst ut på första längan av parkeringar. För att vara lite schysst där, det ser faktiskt lite ut som att det ska vara en parkeringsplats där också, det finns liksom  utrymme till det, men det är det inte. 

Det absolut mest intressanta med detta är att både stoppskylten och denna boendeparkering är inte ens 10 meter från ett stort parkeringshus med gratis parkering i upp till 3 eller om det är 4 timmar. 

Så nu undrar jag, dels, åsikter? Dels, hur mycket böter skulle kommunen dra in om de satte upp en kamera eller två och faktiskt bötfällde dessa fulparkerare?

• Svar på tråden 22 bilar bröt mot stoppförbud
  • Anonym (Mx)

Jag tänker, hur mkt tjänar samhället på att du får en vettig sysselsättning?

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-19 12:56:13 följande:

Jag tänker, hur mkt tjänar samhället på att du får en vettig sysselsättning?

Haha, ja, för att både ägna sig åt sin kurslitteratur och vara uppmärksam på sin omgivning är ju aslldeles ovettigt.
  • Anonym (nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2025-07-19 12:56:27 följande:

Hur mycket tar din kommun för en felparkering?

Inte den blekaste, trodde sånt var allmänt.
  • Tow2Mater
    Anonym (nyfiken) skrev 2025-07-19 13:02:53 följande:
    Inte den blekaste, trodde sånt var allmänt.
    Då kan du ta reda på det först, kalla det X, sedan kanske anta 12 timmar per dag i 6 dagar i veckan då söndagar kanske inte har så mycket trafik. Så X * 37 * 2* 6 per vecka. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (nyfiken) skrev 2025-07-19 12:14:35 följande:

? Dels, hur mycket böter skulle kommunen dra in om de satte upp en kamera eller två och faktiskt bötfällde dessa fulparkerare?

Inte mycket.  Sitter det en kamera som ger böter kommer snart de flesta stanna någon annan stans. Vilket iofs är bra. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Kr) skrev 2025-07-19 13:34:40 följande:
    Inte mycket.  Sitter det en kamera som ger böter kommer snart de flesta stanna någon annan stans. Vilket iofs är bra. 
    Jo, men tills de lär sig tänkte jag.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2025-07-19 15:49:27 följande:
    Ja, samt bör beläggas med böter. Gör något vettigt.
    Utbildning strängt förbjuden.
  • Anonym (Runka)

Om du menar den röda STOP-skylten så kostar det drygt 3000 kronor + indraget körkort i tre månader för den som inte stannar och kollar höger/vänster,

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Snurrigt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2025-07-19 16:31:24 följande:
    Kom också ihåg att den nya benämningen på bromsljus är "Höger strålkastare" from april i år. Nästan samtliga trafiktermer kommer att byta namn med varandra inom en tioårsperiod.
    Med tanke på vad de gjorde med cykelöverfarterna för några år sedan, så skulle det inte förvåna mig ...
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Runka) skrev 2025-07-19 16:23:04 följande:

Om du menar den röda STOP-skylten så kostar det drygt 3000 kronor + indraget körkort i tre månader för den som inte stannar och kollar höger/vänster,

Nej, en stoppförbudsskylt, alltså en rund blå med röd ring och kryss. 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2025-07-19 16:29:07 följande:
    Gör något vettigt om dagarna.
    Att studera utomhus i en park är ovettigt, jag vet. 
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2025-07-19 16:31:24 följande:
    Säkert menar han stoppskylt när han skriver stoppförbud och att bilarna stannar i 5-10 minuter. Tack för bidraget!
    Kom också ihåg att den nya benämningen på bromsljus är "Höger strålkastare" from april i år. Nästan samtliga trafiktermer kommer att byta namn med varandra inom en tioårsperiod.
    Jag är en hon, tack så mycket. 
Svar på tråden 22 bilar bröt mot stoppförbud