• Anonym (ny cyklist)

Börja cykla nu, cykelsemester nästa sommar?

Jag har en liten dröm om att cykla från min hemort strax söder om Stockholm till min farmors barndomshem i nordvästra Blekinge. Gärna kustnära, då jag älskar havet. Enligt google maps skulle detta ta totalt ca 33 timmar aktivt cyklande. JAg vet dock inte hur snabbt google maps räknar med att man cyklar..

Det är bara det att jag vet inte ens om jag kan cykla längre. Det har jag inte gjort sedan i mellanstadiet, och det är väl 25-30 år sedan nu. Och jag har inte särskilt mycket till flås som det är, jag är ganska stillsatittande, något jag verkligen borde göra något åt.

Men om jag börjar nu, tror ni jag kan träna upp mig till nästa sommar?

• Svar på tråden Börja cykla nu, cykelsemester nästa sommar?
  • Anonym (Ja)

Ja, men det kräver en hel del träning.  Framförallt långa pass på slutet.

Hur har du tänkt på övernattning och packning?

Det är ca 600 km. Cyklar du 100 km per dag tar det en vecka

• Anonym (ny cyklist)
    Anonym (Ja) skrev 2025-07-19 12:45:47 följande:

Ja, men det kräver en hel del träning.  Framförallt långa pass på slutet.

Hur har du tänkt på övernattning och packning?

Det är ca 600 km. Cyklar du 100 km per dag tar det en vecka

Jo, jag tänker att det krävs en del träning, men det är verkligen dags för det nu. 10 mil på en dag är väl görligt på en cykel? Med några raster och så? Men jag 4 veckor på mig på sommarsemestern, jag gör ju aldrig något ändå. 2 veckor dit, två veckor hem, om jag orkar hem också. I så fall vill jag ta vägen längs Vättern, och över Motala, där jag också har familjekopplingar. Annars får jag väl ta tåg och buss hem. 

Jag tänkte att jag inte tar ut något i förskott så packning och sånt har jag inte funderat på. Det kan jag göra när det är dags att plannera på riktigt.
  • Anonym (Jag)

Köp en elcykel, en bra en! Och tänk på det där med att sitta på en cykelsadel i så många timmar. Tänker på skavsår och ont helt enkelt. 

• Anonym (Ja)

Börja träna nu.  Hitta några slingor med olika längd 10, 20 och 30 km. Kör tre pass i veckan och öka distans lite varje vecka. Försök hålla lite tempo så du flåsar och får upp pulsen.

• Anonym (Ja)

Du måste vänja kroppen inför långa cykelpass. Rumpa, handleder, knän, rygg. Blrja försiktigt och öka stegvis.

Har du cykel? 

• Anonym (Bellis)

Ur säkerhets- och trevnadssynpunkt är det bra att välja cykelleder, även om det blir en längre sträcka. 

• Anonym (ny cyklist)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-19 13:25:35 följande:

Köp en elcykel, en bra en! Och tänk på det där med att sitta på en cykelsadel i så många timmar. Tänker på skavsår och ont helt enkelt. 

Även de thar jag förhoppningsvis tränat upp tills dess, men jag ska tänka på det också. 
  • Anonym (ny cyklist)
    Anonym (Ja) skrev 2025-07-19 13:28:46 följande:

Du måste vänja kroppen inför långa cykelpass. Rumpa, handleder, knän, rygg. Blrja försiktigt och öka stegvis.

Har du cykel? 

Jag tänkte samma, att börja smått och öka på eftersom. Typ absolut första veckan kanske bara 5 km, sen 10, sen 15, sen kanske tillbaka till 10, och bygga upp så.

Jag har ingen cykel just nu, men har en gammal cykelaffär runt kvarteret, jag tänkte att de säkert har koll, de har legat där sedan typ 60-talet med samma ägarfamilj.
  • Anonym (ny cyklist)
    Anonym (Bellis) skrev 2025-07-19 13:37:46 följande:

Absolut! Dela upp det i etapper så behöver du inte ens vara så himla vältränad. Jag minns att jag cyklade sex mil på en dag en gång när jag gick i mellanstadiet (och var typ 140 lång), så nog ska du som vuxen fixa det. 

https://swedenbybike.com/cykelleder/kustlinjen/?srsltid=AfmBOop99WVA7esH9zjIdda1ew0-dxlOW0zryFT40ASpluuczX4mh4Dc

Ja, i mellanstadiet hade vi flera gånger cykelutflykter som var typ 5-6 mil fram och tillbaka, men det var då det. Jag var längre än dig, 160 ungefär, men hade precis lika dålig kondition som jag har nu.
    Anonym (Bellis) skrev 2025-07-19 13:44:38 följande:

Ur säkerhets- och trevnadssynpunkt är det bra att välja cykelleder, även om det blir en längre sträcka. 

Ja, cykelleder så mycket det går! Och småvägar. Jag tänker inte direkt cykla på E22an.
  • Anonym (X)

Lär dig laga punktering innan du ger dig iväg, och ha med dig grejor till det.

• Anonym (Ja)

Tycker det låter som en kul och bra idé.  Att cykla genom Sverige.  Lagom långa etapper och välja fina vägar. 

Svar på tråden Börja cykla nu, cykelsemester nästa sommar?