• Anonym (Morsa)

Skåning i Dalarna

Hej! Jag har bott i Dalarna i 10 år pga mina svärföräldrar bor där. Har familj med två barn. Har inte lyckats tvätta bort min dialekt som skåning och blir ofta utsatt för att folk i min närhet härmar min skånska vilket sårar mig mycket.  När vuxna kommer på det säger de något i stil med oj ursäkta, jag tycker skånska är så fint. Men hur tusan svarar man på det på ett snyggt sätt om man är jätte stött men inte vill visa att man blir ledsen? Ingen fara.... Känns så osant. Tycker det är skitjobbigt med just dialekten att vara skånsk i Dalarna.

• Svar på tråden Skåning i Dalarna
  • Anonym (Man54)

Säg som det är 
    skittrött på att prata skånska i Dalarna och nu skiter vi det å går vidare pratar om nåt annat 

• Anonym (Dalkulla)

Alltså... skånska över dalmål alla gånger!

• Anonym (Morsa)

Tack för fina svar... Tar gärna emot fler förslag på hur man kan svara eller säga. Tycker också det är jobbigt när andra oavsiktligt eller avsiktligt härmar min dialekt, så jag hör i närheten av mig efter att de hört mig, som att det sätter sig och sen gör de ironi av dialekten. Vad säger man då eller hur hanterar man det utan att bli sårad i några timmar efteråt?

Svar på tråden Skåning i Dalarna