• AnkiAsplund

Desperat att få hjälp med min väninna

Hej! Vänder mig hit för att tips och råd gällande min väninna, situationen är allvarlig och jag känner inte längre igen henne. 

Försöker hålla mig kortfattad, förra sommaren var jag och min väninna och åkte runt Österlen och hade mysigt, vi stannade till vid en liten hamn och gick omkring och åt gott och skrattade, märkte att mitt skratten så började min väninna harkla och hosta och även kväljas och spotta, förstod först inte vad som hände men efter en stund fattade jag att mitt i vårt skratt hade en mås flugit över och då råkat släppa sig om man ska uttrycka det så, rakt ner i min väninnas öppna mun. Detta blev en chock för min väninna.

Efter denna händelsen förra året så har min väninna blivit helt förändrad, hon vill absolut inte åka till hav eller natur och känns alltid hängig, jag försöker uppmuntra och stötta men tycket detta gått överstyr helt, vad ska jag göra? Detta var en extrem händelse men det känns osannolikt att något sådant kommer hända igen

• Svar på tråden Desperat att få hjälp med min väninna
  • Anonym (Li)

Du kan inte skaffa en mås som hon kan få lära känna under lugna och trygga förhållanden?

• Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-07-22 15:13:54 följande:

Du kan inte skaffa en mås som hon kan få lära känna under lugna och trygga förhållanden?

Nej man kan inte skaffa en mås, hur skulle det ens gå till. Tror det är olagligt dessutom.
  • Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 18:37:26 följande:
    Nej man kan inte skaffa en mås, hur skulle det ens gå till. Tror det är olagligt dessutom.
    Jo det kan man. För ts är det den bästa lösningen. Skaffa en snäll mås som kompisen får lära känna.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-07-22 21:32:58 följande:
    Jo det kan man. För ts är det den bästa lösningen. Skaffa en snäll mås som kompisen får lära känna.
    Ändå så kan du inte förklara hur det skulle gå till.
  • Anonym (Våren)

Nästa vår kanske du kan ta en måsunge.
    Föräldrarna kommer bli arga men tänk bara en pipande grå fluffig mås som din väninna kan ta hand om.
    En liten bagatell är ju att måsunen inte kommer vara rumsren.

• Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-07-22 21:45:51 följande:
    Ändå så kan du inte förklara hur det skulle gå till.
    Jag har ingen fågel. Man får skaffa som med alla andra fåglar. Det finns folk som har mycket mer exotiska fåglar än en vanlig mås som måste vara mycket lättare.
  • Anonym (Hm)

Fast när du skriver att situationen är allvarlig tror man ju att någon skadar sig själv, blir skadad eller att det finns en fara för liv. Att din vän inte vill åka till havet efter att ha kvävts på måsbajs är ju inte riktigt en allvarlig situation. Jag blev matförgiftad av en magnum glas på ica en gång för 6 år sedan och har aldrig ätit en igen för jag blev så sjuk. Människor funkar så ibland. Sluta försöka dra med henne till natur och hav och fråga istället vad HON vill göra om du genuint vill umgås 

• Denial

En "mås" var det ja! Brukar heta så ... En "mås", en "bekant", en "kompis". Det mesta tyder snarare på att det var ts som passade på att smyga fram och klämma av en liten när väninnan skrattade. Stå för vad du gjort och ta konsekvenserna, även om det innebär att hon inte vill hänga med dig. Du kan kanske bli ursäktad om du förklarar dig.

• Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-07-22 22:06:37 följande:
    Jag har ingen fågel. Man får skaffa som med alla andra fåglar. Det finns folk som har mycket mer exotiska fåglar än en vanlig mås som måste vara mycket lättare.
    Nej man kan inte skaffa alla andra fåglar. Det finns lagar som reglerar vad man kan skaffa för slags fåglar. 
  • Anonym (T)
    Anonym (m) skrev 2025-07-23 13:06:47 följande:
    Nej man kan inte skaffa alla andra fåglar. Det finns lagar som reglerar vad man kan skaffa för slags fåglar. 
    Och folk följer ju alltid lagen.

Var bor du, i Naivitetens land?
  • Anonym (m)
    Anonym (T) skrev 2025-07-23 13:42:47 följande:
    Och folk följer ju alltid lagen.

Var bor du, i Naivitetens land?
    Nej men man får här på forumet inte ge råd som strider mot lagen och TS bör känna till att det är olagligt att följa sådana råd. Så det är helt irrelevant för tråden att uppmana TS till att begå brott.
Svar på tråden Desperat att få hjälp med min väninna