• mormor 1965

Ozempic för viktnedgång !

Någon som använt detta för viktnedgång? Erfarenheter?

• Svar på tråden Ozempic för viktnedgång !
  • Anonym (Mounjaro)

Jag har kört Mounjaro i en vecka. Inga biverkningar, lite trög i magen bara. Blodsockret känns stabilt och orkar bra tros att aptiten gått ner. Minus 1 kg på denna vecka, säger inte så mycket då det gått kort tid. Vill gå ner 10 kg.

• mormor 1965

Började du också med 0,25 mg först? Hur snabbt efter att du tog första dosen, tog det så började du känna effekt/minskad matlust?

• Anonym (Mounjaro)
    mormor 1965 skrev 2025-07-23 21:54:36 följande:

Började du också med 0,25 mg först? Hur snabbt efter att du tog första dosen, tog det så började du känna effekt/minskad matlust?

Ja, börjar med 0,25 i fyra veckor sedan 0,5 i fyra veckor. BMI 29.
    Tyckte matlusten minskade direkt. Tog sprutan på kvällen och redan morgonen efter kände jag effekt.
  • Anonym (Sen då?)

Statistien säger att 70% som slutar ta medicinen går upp nästan all sin tappade vikt på bara ett år efter dom slutat. 

Vad gör man sen då? Är alternativet att ta medicinen i all evighet?

• mormor 1965
    Anonym (Sen då?) skrev 2025-07-23 23:56:48 följande:

Statistien säger att 70% som slutar ta medicinen går upp nästan all sin tappade vikt på bara ett år efter dom slutat. 

Vad gör man sen då? Är alternativet att ta medicinen i all evighet?

Jag vet inte. Har en kollega som tagit det för sin diabetes/övervikt. Han rasade i vikt och är som ett streck nu för tiden. Han började väl för två år sen. Antar att han tar det än idag.
  • Anonym (Mounjaro)

Man skiljer på doser för aktiv viktnedgång och underhållsdoser. Men det är väldigt individuellt och hänger ihop med hur just den kroppen reagerar samt hållbara livsstilsförändringar.  

• Anonym (Nä)

Har en kollega som använder och innan så tyckte ingen av oss egentligen att hon var speciellt stor. Nu är hon jättesmal och det är tom så att hennes hud hänger runt rumpan. Är i 30 års åldern och ser ut att ha åldras jätte mycket. 
    Har man inte så stor övervikt, och nej 10-20 kg övervikt är inte såpass mycket att du inte borde klara det utan medicinsk hjälp, så kan jag tycka att man inte borde ens få börja använda det.

• Anonym (Mounjaro)
    Anonym (Nä) skrev 2025-07-24 11:37:48 följande:

Har en kollega som använder och innan så tyckte ingen av oss egentligen att hon var speciellt stor. Nu är hon jättesmal och det är tom så att hennes hud hänger runt rumpan. Är i 30 års åldern och ser ut att ha åldras jätte mycket. 
    Har man inte så stor övervikt, och nej 10-20 kg övervikt är inte såpass mycket att du inte borde klara det utan medicinsk hjälp, så kan jag tycka att man inte borde ens få börja använda det.

Du har ingen aning om vad jag gjort innan dessa 10 kg ska bort. Men som vanligt har folk alltid synpunkter. Du skriver vad jag borde, utan ha någon historia bakom. Såna som du bestämmer inte över förskrivningar, tur det. Jag tänker inte skriva vad jag tycker du borde.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Mounjaro) skrev 2025-07-24 12:18:11 följande:
    Du har ingen aning om vad jag gjort innan dessa 10 kg ska bort. Men som vanligt har folk alltid synpunkter. Du skriver vad jag borde, utan ha någon historia bakom. Såna som du bestämmer inte över förskrivningar, tur det. Jag tänker inte skriva vad jag tycker du borde.

Har själv 15 kg att bli av med och på 2veckor har jag gått ner 2kg genom ändrad kost som jag kan hålla mig vid i resten av mitt liv utan att vara komplicerad eller tråkig. 
    Om man går tillbaka till samma kosthållning och livsstil som innan viktnedgång så är det dömt att misslyckas.

Men om du ärligt har ändrat om din livsstil med kost och rörelse och hållit dig till det och det ändå inte funkar ja då är det väl så. 

Min kusin gick ner 30 kg på 6 månader bara genom att ändra sitt sätt och äta och röra sig. 

Svar på tråden Ozempic för viktnedgång !