• Anonym (C.)

Hur länge hjälpa barn borsta tänderna?

Jag undrar hur länge barn behöver hjälp med att borsta tänderna? Självklart behöver småbarn hjälp men i ungefär vilken ålder kan barnen själv borsta tänderna och göra det så bra så att barnet inte får framtida problem med tänderna?

• Svar på tråden Hur länge hjälpa barn borsta tänderna?
  • Spucks

Regeln jag lärde mig är att de klarar av att borsta själva, när de kan skriva skrivstil utan problem. Jag tror min dotter var 8-9 år när jag slutade borsta efter hennes egen borstning på kvällarna. Sonens kommer jag nog borsta lite längre, då han har svårt med finmotoriken,

• Anonym (Tand)
    Anonym (C.) skrev 2025-07-23 19:03:29 följande:
    Hur länge hjälpa barn borsta tänderna?

Jag undrar hur länge barn behöver hjälp med att borsta tänderna? Självklart behöver småbarn hjälp men i ungefär vilken ålder kan barnen själv borsta tänderna och göra det så bra så att barnet inte får framtida problem med tänderna?

Tror att tandläkaren rekommenderar att man hjälper till upp till 10-12 års åldern. Vi gjorde så att vi borstade på kvällen och barnen själva borstade på morgonen de sista åren fram till ca 11-12 år. Därefter fick de ta över och borsta själva men vi kolllade av att det blev gjort. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Tand) skrev 2025-07-23 21:01:08 följande:
    Tror att tandläkaren rekommenderar att man hjälper till upp till 10-12 års åldern. Vi gjorde så att vi borstade på kvällen och barnen själva borstade på morgonen de sista åren fram till ca 11-12 år. Därefter fick de ta över och borsta själva men vi kolllade av att det blev gjort. 
    Vi gjorde precis likadant. 
  • Anonym (C.)

10-12 låter ju ganska rimligt. Menar ni att ni som föräldrar faktiskt borstade fysiskt före/efter att barnet själva borstat tills barnet var 10+?

• Anonym (Tand)
    Anonym (C.) skrev 2025-07-24 15:30:20 följande:

10-12 låter ju ganska rimligt. Menar ni att ni som föräldrar faktiskt borstade fysiskt före/efter att barnet själva borstat tills barnet var 10+?

Ja, åtminstone till ca 11 år, men med viss utfasning. 

Sen började vi tidigt med eltandborste till barnen, då blir det renare även om man inte är lika motoriskt bra på att borsta. 

• Bunny s

Jag borstar min nyblivna 12-åring och 10-åring på kvällarna. Morgonen sköter de själva sen några år tillbaka. Tandläkaren jag frågade sa att det rekommenderas till 12-års ålder. Jag tänker dock fortsätta tills han protesterar mot det. Jag tycker det känns så viktigt att det blir noga gjort 😅

• Anonym (C)
    Anonym (Tand) skrev 2025-07-23 21:01:08 följande:
    Så gjorde vi också.
  • Anonym (Hmm)
    Spucks skrev 2025-07-23 19:17:18 följande:

Regeln jag lärde mig är att de klarar av att borsta själva, när de kan skriva skrivstil utan problem. Jag tror min dotter var 8-9 år när jag slutade borsta efter hennes egen borstning på kvällarna. Sonens kommer jag nog borsta lite längre, då han har svårt med finmotoriken,

Jag (32 år) fick aldrig lära mig skrivstil...
    Men visserligen är jag kass på att borsta tänderna, så det kanske finns ett samband ändå 😅
  • Spucks
    Anonym (Hmm) skrev 2025-07-24 17:56:32 följande:
    Jag (32 år) fick aldrig lära mig skrivstil...
    Men visserligen är jag kass på att borsta tänderna, så det kanske finns ett samband ändå 😅
    Jag är från Österrike, där lär man sig fortfarande att skriva skrivstil. Sammanhanget är, att båda saker kräver en bra finmotorik.
Svar på tråden Hur länge hjälpa barn borsta tänderna?