• Xaiphodius

Finns det ens djupa samtal kvar i dejtingvärlden?

Jag är en man i 40-årsåldern som försökt dejta lite till och från, men jag känner mig bara mer och mer trött på det hela.

Det jag längtar efter är inte snabba svep eller sexchattande ? utan riktiga, djupa samtal. Att faktiskt prata med någon om livet, tankar, känslor och sånt som betyder något. Men det känns som att det nästan har försvunnit helt?
    Folk går snabbt in på sex, eller pratar som om man vore utbytbar. Det känns bara tomt.

Jag är inte ute efter att klaga på någon specifik person, men jag undrar uppriktigt:
    Finns det ens kvar? Den där viljan att verkligen lära känna någon?

Känner fler igen sig i det här? Eller är det jag som fastnat i något gammaldags tänk?

Jag postar detta här för att jag vill förstå ? men också för att jag hoppas att det kanske finns fler där ute som känner samma sak.

• Svar på tråden Finns det ens djupa samtal kvar i dejtingvärlden?
  • Anonym (ung dejtare)

Varken eller, säger jag, utan i dejtingstadiet, i min erfarenhet, är det mer ett mellanting. Djupa samtal kommer senare, men pratar om livet och tankar och känslor gör man ju. Sex kommer väl upp fort men det är nog mest för att ingen vill slösa tid på någon man inte är kompatibel med även i sexlivet.

• Anonym (M)

Klart det finns. Men du har inte hittat rätt ännu. 

• Xaiphodius
    Anonym (ung dejtare) skrev 2025-07-23 19:25:14 följande:

Varken eller, säger jag, utan i dejtingstadiet, i min erfarenhet, är det mer ett mellanting. Djupa samtal kommer senare, men pratar om livet och tankar och känslor gör man ju. Sex kommer väl upp fort men det är nog mest för att ingen vill slösa tid på någon man inte är kompatibel med även i sexlivet.

Jag förstår hur du menar ? och visst, för många kanske det är ett slags mellanting där man både pratar om livet och kollar av det sexuella tidigt.

Men för mig blir det just där det skaver. För mig är sex inte något som ska ligga i startgroparna, utan snarare något som växer ur en kontakt som redan har något djup. Jag vill inte behöva "bevisa" sexuell kompatibilitet innan jag ens vet om vi har en verklig mänsklig koppling.

Jag saknar samtalen där man faktiskt bara får vara människa först. Där man kan prata fritt, utan att det direkt leder in på om man tänder på varandra eller ej. Det är inte det att jag är rädd för sex ? jag vill bara att det inte ska ta över innan något annat ens hunnit börja.

Jag vet att många tycker det är gammaldags, men för mig känns det bara mer verkligt.

• Xaiphodius
    Anonym (M) skrev 2025-07-23 19:25:57 följande:

Klart det finns. Men du har inte hittat rätt ännu. 

Ja, kanske är det så. Men jag ska vara ärlig ? det känns rätt tungt att höra det där när man varit singel i stort sett sedan 2005, med några få undantag. Och sedan återigen ensam sen 2019.

Det blir liksom inte bara en fråga om "att hitta rätt", utan om att orka fortsätta leta när så mycket av det man möter känns ytligt eller förväntas gå i ett tempo som inte alls passar mig.

Jag tror absolut att det finns genuina människor där ute. Men efter så många år utan riktig kontakt eller samtal på djupet, känns det mer och mer som att man pratar ett språk som knappt används längre.

• Anonym (W)

Vad för typ av personer drar du dig till? Ålder, stil, typ av bilder, intressen etc? Det du söker finns men frågan är om du drar dig till människor (eller blir kontaktad av människor) som inte har samma mål eller önskan om djuphet.

• Anonym (PippiLotta)

Min sambo, då 45, fann jag på en chatt så kanske inte samma sak men vi pratade mycke om viktiga och allvarliga saker redan från början så visst finns det är iaf min erfarenhet.

• Anonym (f)

Menar du att detta sker IRL eller enbart online?

• Xaiphodius
    Anonym (W) skrev 2025-07-23 19:40:12 följande:

Vad för typ av personer drar du dig till? Ålder, stil, typ av bilder, intressen etc? Det du söker finns men frågan är om du drar dig till människor (eller blir kontaktad av människor) som inte har samma mål eller önskan om djuphet.

Bra fråga. Jag dras till personer som vågar vara sig själva, som är öppna med att livet inte är perfekt. Någon man kan prata med ? både om allvar och skratt. Gärna lite udda, tänkande, med själ.

Jag söker inte yta eller perfekta bilder, utan någon som känns äkta. Ålder spelar mindre roll än livserfarenhet och viljan att faktiskt mötas på djupet.

Men du har nog en poäng ? jag letar nog efter något ovanligt i ett sammanhang där det mesta går snabbt och blir ytligt. Det jag söker finns nog, men det syns sällan i första intrycket.

• Xaiphodius
    Anonym (f) skrev 2025-07-23 19:43:18 följande:

Menar du att detta sker IRL eller enbart online?

Främst online. IRL känns det som att de där spontana samtalen nästan inte händer längre ? folk har fullt upp, stirrar ner i mobilen eller umgås i sina färdiga bubblor. Online har jag försökt på olika sätt, men det blir ofta ytligt, snabbt eller så dör samtalet bara ut.

Så ja, det jag beskriver handlar mest om hur svårt det blivit att hitta kontakt överhuvudtaget, både digitalt och i verkligheten. Men online märks det mest ? för där söker ju faktiskt många efter någon, och ändå blir det ofta bara... tomt.

• Xaiphodius
    Anonym (PippiLotta) skrev 2025-07-23 19:41:49 följande:

Min sambo, då 45, fann jag på en chatt så kanske inte samma sak men vi pratade mycke om viktiga och allvarliga saker redan från början så visst finns det är iaf min erfarenhet.

Tack för att du delade det ? det är faktiskt hoppfullt att höra. Just det där låter ju precis som det jag saknar: att kunna prata om viktiga saker tidigt och på riktigt, utan att behöva spela något spel.

Jag vet att det händer ibland, och det är fint att höra att du upplevt det. För mig känns det bara som att det blivit väldigt ovanligt, eller att man ofta måste sålla igenom väldigt mycket innan man ens kommer i närheten av något sånt.

Men det där ger ändå lite hopp, tack.

Svar på tråden Finns det ens djupa samtal kvar i dejtingvärlden?